Hlavní obsah

Krvavý měsíc vykouzlí magický večer plný nostalgie nad řekou Svratkou

Spisovatel a dramatik Jaroslav Rudiš napsal pro Národní divadlo Brno (NdB) novou hru Krvavý měsíc. Jelikož autor dva roky v Brně žil a město s jeho příběhy a specifickou atmosférou si zamiloval, děj umístil do příbřežního baru ve čtvrti Jundrov. Představení uvádí v premiéře v pátek sedmého června divadlo Reduta.

Foto: NdB - Bára Bachanová

Petru Bláhovi byla role v Krvavém měsíci napsána na tělo

Článek

Rudiš je jako spisovatel úspěšný v Česku i Německu. Kromě psaní románů, tvorby komiksů a účinkování v hudebních tělesech je jeho další výraznou profesí dramatik.

„V českém prostředí píše hry často se spolužákem ze základní školy Petrem Pýchou. Hru Krvavý měsíc ovšem psal sám. Její námět vznikl z několika šuplíkových monologů a dlouhého dialogu dvou kamarádů, které spojuje jedna noc, jedno město, jeden podivný úplněk. Z jedné z těchto povídek vznikl komiks Noční chodci, který nakreslil Nicolas Mahler, z dalších právě Krvavý měsíc,“ uvádí Petr Tlustý z NdB.

Spisovatel Jaroslav Rudiš: O historii se mi snáz píše v němčině

Kultura

S pomocí dramaturgyně Hany Hložkové vznikl text o magické noci v baru Luna na břehu Svratky. Tam si nesourodá a nepravděpodobná šestice lidí řekne víc, než je obvyklé. A jejich setkání skončí ještě podivněji.

Hru režíruje česko-německý režisér Thomas Zielinski, který v NdB režíroval i další představení, například Před východem slunce či Schillerovy Loupežníky.

Padesátka jako zlom

Hlavní postavy Krvavého měsíce jsou spolužáci Musil a Robert. Oba padesátníci. A jelikož tvůrci Krvavého měsíce jsou převážně muži podobného stáří, je jasné, že téma krize pozdně středního věku se inscenací vine jako červená niť.

„Padesátka rozhodně není polovina života, jak si někteří z nás padesátníků myslí. Spíš se jde do poslední třetiny. Ale řada z nás v tomto věku zažije jisté vzepětí energie, začne maličko blbnout a mě baví ten chaos pozorovat a psát o tom,“ vyzdvihuje přednosti tohoto věku Jaroslav Rudiš.

Naopak Thomas Zielinski si uvědomuje, že v padesáti se ještě od člověka očekává, že udrží tempo s rozvojem technologií a bude součástí moderního způsobu práce a života: „Kdežto sám padesátník spíše už začíná vzpomínat na to, jak před třiceti lety bylo všechno lepší, jak všechno bylo pravdivější. Kapely, lidi, vztahy.“

A právě nostalgii dvou hlavních hrdinů po devadesátých letech v inscenaci výrazně buduje hudba Jiřího Hradila. Letitý člen skupin Tata Bojs či Umakart oceňuje na „devadesátkách“ to, že v nich hudebně naposledy vzniklo něco nového.

Foto: NdB - Bára Bachanová

V roli barmana se představí Michal Bumbálek

Hlavní roli Musila, stárnoucího bohéma a bývalého hudebního publicistu, hraje Petr Bláha. Role nostalgického „vzpomínače“ mu byla napsána přímo na tělo. Musilovým letitým kamarádem je barman Robert (Michal Bumbálek).

Majitel idylické hospůdky Luna na břehu Svratky servíruje pivo, gin s tonikem, vaječňák, utlouká čas s hosty a řeší svůj opuštěný život. Na kajaku do hospody pak připluje tajemný Kája Vojtěcha Blahuty; na muže vypisovače si stěžuje Klára v podání Kateřiny Liďákové. A do vaječňáku se spolu pustí nevlastní sestry Magda (Tereza Groszmannová) a Laura (Isabela Smečka), které se seznámí o několik hodin dříve na pohřbu otce.

Magickou scénu, která zobrazuje tajemný kout řeky Svratky se spoustou kouzelných efektů, vytvořil Lukáš Kuchinka. O kostýmy se postarala výtvarnice a také odbornice na devadesátky Andrea Králová. Diváci její práci mohou znát například z filmu Vlastníci či ze seriálu Devadesátky.

Scénografka a kostýmní výtvarnice Andrea Králová: Nominace na Českého lva je ohodnocení mé práce

Film

RECENZE: Jaroslavu Rudišovi projíždějí vlaky srdcem

Kultura
Související témata:
Divadelní hra Krvavý měsíc

Výběr článků

Načítám