Článek
Pro herce, který je doma v Huse na provázku (Brno), je nynější působení v Bílém domě, kde našlo Polívkovo divadlo nový domov, „návratem na místo činu“.
„Já mám na tenhle barák vzpomínku, která je stará dvaačtyřicet roků. Ve dvaaosmdesátém roce, to jsem byl v deváté třídě, jsem vyhrál celostátní soutěž v recitaci. Myslím, že tehdy byl na druhém místě Jakub Špalek. A mně v tomto baráku tehdejší primátor Pernica předával jako vítězi poukaz na pionýrský tábor do Finska! Já jsem však onemocněl, takže jsem nikam nejel a jela pak asi vnučka nějakého soudruha,“ zavzpomínal na návštěvu domu, kde do revoluce sídlil městský výbor KSČ Brno pro Novinky herec, který je dobře známý i z televizních obrazovek (Dobré ráno Brno, Rapl a další).
Představení Deskového statku se odehrává v Praze na Žižkově v předvolební době na začátku minulého století. O místo starosty se v příběhu uchází majitel kanceláří s realitami a také bohatými nevěstami Fistr (Kolařík).
A je kvůli svému cíli ochoten slíbit a udělat cokoli. „Je to lhář, podvodník, dacan a zločinec, který lže, slibuje, vymýšlí si, kudy chodí,“ popsal svoji postavu hlavní protagonista.
„Úskoky, intriky, sliby a předvolební manipulace rozkryl po svém Václav Štech už více než před sto lety. Ovšem stačilo by zaměnit dobové kulisy a klidně by se tento příběh mohl odehrávat i nyní,“ uvedl dramaturg Vladimír Procházka, který připustil, že tvůrci zvažovali přenesení děje i do brněnských podmínek.
Hra jako kritika
„Štechova hra není jen komedií politickou. Kšeftuje se v ní s city, dokonce i s láskou. Tak nějak po česku, nečetně a roztomile. Deskový statek můžeme klidně chápat i jako soudobou kritiku soudobé společnosti,“ dodal dramaturg.
Veřejná generálka svižné komedie, v níž se o hudbu postarala další brněnská legenda Zdeněk Kluka (Atlantis, The Progress Organization), bude v Divadle Bolka Polívky v pátek (15. listopadu), premiéra o den později.
V dalších rolích vystoupí například Barbora Slaninová, Gabriela Štefanová, Jakub Uličník, Ctirad Götz a také pět studentek JAMU. „Je to nastupující herecká generace a my tady vidíme, že se skutečně snaží naučit a odpozorovat něco od starších a zkušenějších,“ shodli se režisér s dramaturgem, kteří působí také jako pedagogové.