Hlavní obsah

Herečky Petra Nesvačilová a Iva Pazderková: Hrát komedii je největší dřina

Na jaře měla v pražském Divadle Ungelt českou premiéru černá komedie irské dramatičky Marie Jonesové Vzhůru ke hvězdám. Jejími hrdinkami jsou dvě pečovatelky, které se již řadu let starají o starého pána. Události jednoho dne však každodenní stereotyp výrazně naruší a vystaví je situaci, která může přinést do jejich životů velkou změnu. Herečky Petra Nesvačilová a Iva Pazderková se v režii Pavla Ondrucha potkávají na jevišti poprvé.

Foto: archiv Divadla Ungelt

Petra Nesvačilová (vlevo) a Iva Pazderková jsou protagonistkami černé komedie Vzhůru ke hvězdám.

Článek

Co vás na hře při prvním čtení zaujalo?

Nesvačilová: Pro mě byl zásadní její černý humor. Mám moc ráda filmy režiséra Quentina Tarantina, který dokáže měnit sled událostí i hýbat s karmou. A právě humor Marie Jonesové mi přišel dost podobný. Byla jsem z textu už při čtení nadšená, ale zároveň jsem si uvědomovala, jak těžké bude ho uhrát.

Pazderková: Lásku k černému humoru a Tarantinovi máme s Petrou společnou. Stejně jako to, že obě v komedii potřebujeme cítit jistý přesah. Hrát komedii je největší dřina, ale když je tam obecně lidský přesah, je to mnohem zajímavější. A co mě na té hře moc baví, je způsob vystavění zápletky, která dokáže diváky překvapovat až do konce.

Nesvačilová: Ačkoli inscenaci hrajeme už od dubna, pořád mě dokáže překvapit souvislostmi, které v ní objevuju.

Pazderková: Postavy Francis a Loretty nejsou černobílé. A přes absurditu jejich jednání nutí člověka přiznat si, že by v jejich situaci možná nejednal jinak.

Herec Milan Hein: Bratrství s Františkem Němcem předstírat nemusíme

Kultura

Máte s podobnými absurdními situacemi osobní zkušenost? A poznaly jste i nějaké pečovatelky?

Nesvačilová: Můj děda měl Alzheimerovu chorobu, a než jsme to v rodině zjistili, zažili jsme mnoho tragicko-humorných situací. Například jsme si určitý čas mysleli, že ohluchl, a babička se začala učit znakovou řeč, než jsme zjistili, že mu jen do ucha zapadla část uchošťouru. Prostě tragikomedie se nachází v každém bytí.

Pazderková: Právě. Když v Tarantinových filmech jede někdo někoho zabít, tak cestou začne řešit třeba recept na muffin. Je to sice hrozně neadekvátní, ale zároveň lidsky pochopitelné. Mám podobné zkušenosti i ze své rodiny. A přesně takové situace napsala Marie Jonesová ve Vzhůru ke hvězdám.

Nesvačilová: A co se týče těch pečovatelek, řadu z nich jsem poznala právě v období, kdy se staraly o generaci mých prarodičů. Byly to ženy praktické a zemité.

Pazderková: Mrzí mě, že dnes se okolnosti spojené se závěrem života a smrtí stávají čím dál víc odtažité a anonymní, ztratili jsme kontakt s životní realitou. I o tom tahle hra je.

Na jevišti se potkáváte poprvé. Jak se vám spolu hraje?

Nesvačilová: Je nám spolu na jevišti dobře. Potřebuju mít k práci pohodu, jakákoli řevnivost by mě ničila. Ale to tady nehrozí. Myslím, že naše partnerství funguje skvěle.

Pazderková: Mám radši partnerství než spolupráci. Musí tam být vzájemná chemie. Miluju chvíle, kdy zapomenu, že jsem na jevišti s hereckou kolegyní, a propadnu se na chvíli do reality.

Je to něco jako herecký mikrospánek. A musím říct, že jsme po celou dobu zkoušení obdivovaly režiséra Pavla Ondrucha, protože ukočírovat taková dvě atomová torpéda, jako jsme my dvě, a snažit se jim dát řád, musí být šílené.

Pět žen dostalo cenu za práci v sociálních službách. Některé ani po třiceti letech necítí vyhoření

Móda a kosmetika

Dozvěděly jste se při pronikání k duším svých postav o sobě něco, co jste si dosud neuvědomily?

Nesvačilová: Obě nás zasáhlo téma, že člověk v životní situaci, kdy mu nebylo dopřáno moc darů ať už hmotných, nebo intelektuálních, jedná úplně jinak, než by si byl pomyslel.

Pazderková: Myslím si o sobě, že jsem empatická bytost, ale stejně jsem si v téhle hře sáhla ještě na hranici svého osobního pokrytectví nebo nadřazenosti.

Nesvačilová: U mě to byl fakt, že se mi často nechce opouštět osobní bublinu, ve které mi je dobře. Ale má druhá profese režisérky, a to především dokumentárních filmů, mě často mimo bublinu vyhazuje.

A někdy do sociálních sfér, kde je svět hodně temný a mně v něm není dobře. Ale pokud v něm chvíli vydržím, zvyknu si a začnu nacházet nové věci. A to i krásné.

Pazderková: Všichni žijeme ve svých bublinách a je těžké přiblížit se dvěma ženským, jaké hrajeme v téhle inscenaci, s minimem životních prostředků i nejnižším možným vzděláním, pochopit jejich jednání a neodsoudit je.

Ony jsou vedené pocitem neskutečné naděje, vědomím, že je potkala šance, která se už nemusí opakovat, a zároveň pocitem strachu, že přijdou o práci anebo se ocitnou v nějaké daleko horší životní situaci.

Barešová si roli Krásnohorské ve filmu Smetana vysnila. Byla to inspirativní bojovnice, říká

MFF KV

To jsou velmi závažné věci, přesto Marie Jonesová napsala komedii.

Nesvačilová: Ale humor je pro komunikaci důležitý. Lidé se instinktivně vyhýbají vážným tématům.

Pazderková: Má celoživotní zkušenost říká, že skrze humor se dají pokládat i velmi nepříjemné a konfrontační otázky. A po covidu a dvou letech války na Ukrajině se vnímání divadla přesunulo od zrcadlení k zapomenutí a relaxaci.

Hra měla svou premiéru na komorním jevišti pražského Ungeltu na Starém Městě, teď ji hrajete na Letní scéně. Vyžaduje to rozdílný přístup?

Nesvačilová: Neřekla bych, zásadní rozdíl nevnímám. Oba prostory inscenaci sluší.

Pazderková: Na Letní scéně je to možná o něco živelnější než v Ungeltu, kde máme diváky na dosah ruky a musíme tomu přizpůsobit herecké prostředky.

I složení diváků Letní scény je trochu jiné než v Ungeltu, jsou třeba daleko odvážnější v reakcích. Mám ráda i zájezdová představení, právě pro novou zkušenost s prostorem i odlišnými reakcemi publika. Nutí nás to být stále ve střehu a neupadnout do rutiny.

Na českou premiéru hry přijela autorka Marie Jonesová. Jaká byla její reakce?

Nesvačilová: Marie Jonesová navštívila obě premiéry a její reakce byly naprosto nadšené a dávala nám svou radost najevo. Bylo to velmi příjemné. Naše představení nazvala hereckým koncertem, a to já na žádný hudební nástroj hrát neumím.

Petra Nesvačilová: Naučila jsem se schovávat dřinu za lehkost

Móda a kosmetika

Herečka Taťjana Medvecká: Komedie mě vždycky bavily

Kultura

Výběr článků

Načítám