Hlavní obsah

Glosa: Smutná tragikomedie v kladenském divadle

Kdo by v polovině tohoto týdne snad uvažoval, že by se v posledních dvou měsících letošního roku šel na něco podívat do Městského divadla Kladno, na výběr toho zatím moc nemá.

Foto: Roman Vondrouš, ČTK

Utěšený interiér, neutěšené poměry. Městské divadlo Kladno po rekonstrukci

Článek

Na stránkách divadla se v programu na listopad skví dvě představení, a to hostující Divadelní společnosti Háta, na prosinec rovněž dvě představení – jedním jsou hostující Úsměvy Jaromíra Hanzlíka, druhým Přelet nad kukaččím hnízdem, který má kmenový soubor na repertoáru.

Není to jediná podivnost, kterou stránky divadla obsahují. Představen je na nich herecký soubor, ne však umělecké vedení. V profilech herců a hereček jsou uvedeny „aktuální inscenace“, ve kterých ten či ta účinkuje, jenže když se podíváte do současného repertoáru, řada z uvedených inscenací se v něm prostě nevyskytuje. A když si nalistujete detailnější informace o hrstce titulů, jež divadlo reálně uvádí, praští vás do očí, kolik účinkujících v nich hraje jako host.

Co se to děje? Tamní divadlo nyní prochází další personální turbulencí. Nastaly vyhazovy a odchody. Jmen a podrobností vás ušetřím. (Kdo by chtěl znát detaily, doporučuji třeba nejnovější číslo Divadelních novin.)

RECENZE: Poslední cesta nemusí být jen smutná

Divadlo

Zřizovatelem je statutární město Kladno, jehož vedení asi spíš tuší, než přesně ví, co by od „svého“ divadla chtělo. Hádal bych, že myslí na věčně plný dům a báječně odlehčenou zábavu. Problém je, že taková zábava je v mnohem větší šíři dostupná v nedaleké Praze, kde působí armáda hvězd a hvězdiček z různých televizních produkcí. Jak tomu konkurovat v Kladně?

Kladenská divadelní budova stojí od jara 1912. Přesně po sto letech začala její rekonstrukce dle architektonického návrhu Davida Vávry. Namísto plánovaného zhruba roku se rekonstrukce protáhla na více než roky tři (komplikace s tendrem i stavební firmou), náklady činily 160 milionů a dalších 15 milionů stálo vybavení. 6. dubna 2016 se budova zpřístupnila veřejnosti.

Jako kdyby ona „drahá sranda“ (na financování rekonstrukce se ovšem nezanedbatelnou měrou podílely peníze z EU) s sebou nesla i nekoncepční šíbování vedení města s tím, kdo a kam divadlo povede. Bylo tomu tak v roce 2015, v roce 2019 a je tomu tak i letos. Dostupná čísla, uvedená ve shrnujících textech o nynější situaci, přitom dokládají, že s návštěvností na tom divadlo nebylo špatně.

My se tady trochu smějeme a trochu děsíme slovenské ministryně kultury Šimkovičové, která odvolává šéfy kulturních institucí bez udání důvodu. Jenže ono se něco podobného děje v malém právě v Kladně.

Čistky ve slovenské kultuře pokračují. Bez udání důvodu padl další ředitel

Evropa

Slováci opět na náměstích, žádali zastavení čistek v kulturních institucích

Evropa
Související témata:

Výběr článků

Načítám