Hlavní obsah

Fibichova Šárka jako aktuální obraz světa

Po více než pětačtyřiceti letech se 7. listopadu na jeviště pražského Národního divadla vrátí opera Šárka skladatele Zdeňka Fibicha a libretistky Anežky Schulzové. Podle německého režiséra Kaye Linka je opera z roku 1897 aktuálním obrazem vztahu mužů a žen.

Foto: Zdeněk Sokol

Režisér Kay Link se svým týmem zasadil Šárku do blíže nespecifikované současnosti.

Článek

„Šárka je grandiózní dílo o lásce. Není to jen nějaké to holčičí potýkání, jak slovní spojení dívčí válka signalizuje, ale skutečná občanská válka, v níž ženy bojují za svá práva a teče při tom i dost krve. Ve světě, kde stále existují režimy, v nichž ženy ve společnosti ani v politice nehrají žádnou roli, je Šárka velmi aktuálním dílem. V naší inscenaci tedy chceme ukázat nadčasovost příběhu,“ řekl na setkání s novináři režisér Link, který inscenaci zasadil do blíže neurčené současnosti.

Foto: Zdeněk Sokol

Titulní roli ztvární německá sopranistka Maida Hundelingová.

Podle hudebního ředitele Opery ND a dirigenta inscenace Roberta Jindry patří Šárka do zlatého fondu českého operního odkazu. Srovnává ji se Smetanovou Libuší, na kterou Šárka dějově navazuje.

„A nejenže na ni navazuje, ale zasvěcený posluchač může v díle zaslechnout i drobné motivické citace z Libuše,“ tvrdí Jindra, který vždy toužil Šárku vrátit na naši první scénu, pro kterou byla komponována. „Vracet na scénu zapomenutá nebo málo inscenovaná díla je naší povinností. Česká opera není jen Prodaná nevěsta nebo Rusalka,“ říká.

RECENZE: Šarlatán jako pestrý žánrový obrázek

Divadlo

V titulní roli se divákům představí německá sopranistka Maida Hundelingová, která má s českým repertoárem velké zkušenosti. Se Šárkou se potkala již před dvanácti lety v koncertním provedení několika čísel z Fibichovy opery.

„Je to velmi náročná role, která vyžaduje mnoho energie, a to i fyzické,“ tvrdí Hundelingová.

Roli Ctirada ztvární polský tenorista Tadeusz Szlenkier, pro něhož je to po Princi ve Dvořákově Rusalce druhá role v české opeře. Jako výzvu vnímá nejen pěveckou náročnost role, ale i archaickou češtinu libreta.

Foto: Petr Sankot

Režisér Kay Link na úvodním setkání seznamuje s výtvarnou podobou inscenace.

Přemysla ztvární barytonista Svatopluk Sem, Vlastu v alternaci Ester Pavlů a Jolana Fogašová, kněze Vitoraze basbarytonista František Zahradníček.

Po premiérách 7. a 9. listopadu se Šárka letos objeví na scéně ještě 14. a 23. listopadu a poté se vrátí na repertoár v květnu a červnu příštího roku.

RECENZE: Verdiho Otello jako triumf zla

Divadlo

RECENZE: Intimní ponor do Kafkovy duše

Divadlo
Související témata:
Opera Šárka

Výběr článků

Načítám