Článek
Česko-japonsky laděné představení, které kombinuje různé techniky, loutky i živé herce, komentují ve stylu přímých televizních přenosů „zpravodajové“ z obou zainteresovaných zemí. A stejně tak je vyvážené i další obsazení.
„Tokijská olympiáda tvoří hlavní rámec, i když na závěr připomínáme osud Věry Čáslavské až do roku 1989,“ řekl Novinkám ředitel Alfy Jakub Hora.
Inscenace využívá dobové fotografie, filmové i televizní záznamy, nejde však o žádnou historickou rekonstrukci, ale o smyšlený příběh, který si užijí děti už od devíti let.
A soubor může srovnávat. „V Tokiu je jiné publikum než tady, milé, vřelé, ale velice uměřené,“ konstatovala představitelka hlavní role Kristýna Franková. „Za to nás úplně vyvedlo z konceptu, jak jsou bezprostřední české děti. Patrně díky tomu, že jde o příběh ze sportovního prostředí s jednoznačně kladnou postavou, s níž se mohou ztotožnit,“ poznamenala Franková.
FOTO: Průvod velkých loutek centrem Prahy
Tři roky příprav
Autorem představení je Tomáš Jarkovský, režisérem Jakub Vašíček, členové uměleckého vedení královéhradeckého Divadla Drak. Z japonské strany se na hře podílela třeba dramaturgyně Yoko Yamaguchiová.
„Inscenace vznikala tři roky,“ připomněl Hora a vysvětlil: „Alfa a tokijské Divadlo PUK spolupracují dlouhodobě. A když japonští loutkáři projevili zájem dotknout se evropského loutkářského stylu, hledalo se téma. Věra Čáslavská, to je historicky i lidsky silný příběh. A rok 1964 je důležitý i pro Japonsko, tokijská olympiáda jej po válce otevřela světu.“
Kromě české legendy tu má svoji loutku i třeba japonský šampion Jukio Endo nebo sovětská reprezentantka Larisa Semjonovna Latyninová.
Vzhledem k mezinárodnímu obsazení si na reprízy budou muset domácí diváci počkat. „Teď s tímto představením jedeme do Sofie a Lublaně. V Česku bude znovu k vidění až v březnu, naopak v létě zamíříme do Japonska,“ uzavřel Jakub Hora.