Hlavní obsah

Do Ostravy se po 60 letech vrací slavná Euripidova Médea. V novém překladu

Ostrava

Činohra Národního divadla moravskoslezského v Ostravě připravila po šedesáti letech premiéru slavné Euripidovy tragédie Médea. Hru režíruje Jakub Šmíd, který do titulní role obsadil Petru Kocmanovou.

Foto: Martin Kusyn

Iásón a Médea

Článek

„Divadlo si zadalo nový překlad klasické hry u grécisty Matyáše Havrdy a spisovatele Petra Borkovce. Na jevišti Divadla Antonína Dvořáka slavný příběh zrady a kruté pomsty znovu ožije v sobotu 27. dubna,“ sdělila mluvčí divadla Šárka Swiderová.

Dodala, že hra je pojata zcela nově: „Protože příběh je stále současný, přestože autor žil přibližně v letech 480-406 před Kristem.“ Podle ní současnému pojetí pomáhá i letos dokončený překlad ze starořečtiny, který ale zachovává vše, co autor do díla vložil.

Foto: Martin Kusyn

Korintské ženy

„Hledáme cestu, jak promlouvat k člověku v současnosti, ale zároveň nechceme napsat novou hru, chceme být věrní předloze, tlumočit původní významy, které jsou v textu zakódované,“ vysvětlil překladatel Matyáš Havrda.

Spolu s Borkovcem už pracoval například na překladu Euripidovy hry Bakchantky, kterou hraje Národní divadlo.

Foto: Martin Kusyn

V roli Médey se představí herečka Petra Kocmanová.

Pátý český překlad hry

Překlad Havrdy a Borkovce je teprve pátým úplným překladem Médey do českého jazyka. Naposledy ji divadlo uvedlo v roce 1965 v překladu Václava Renče, v hlavní roli se tehdy představila Zora Rozsypalová.

Autor scénického návrhu v Ostravě Petr Vítek se nechal inspirovat známým filmem Stanleyho Kubricka Osvícení, který se odehrává v opuštěném hotelu. „Také naše Médea bloudí rozpadajícím se hotelem,“ zkonstatoval dramaturg Norbert Závodský.

Foto: Martin Kusyn

Médea se svými dětmi

„Snad žádná jiná postava v dějinách divadla nebudí tolik vášní jako Médea – žena, která z lásky k Iásónovi zradila otce, zabila bratra a navždy opustila vlast. Následovala muže do Řecka a porodila mu dvě děti. Po pár letech ale musí uvolnit místo jiné ženě, a tak ze msty chladnokrevně naplánuje a spáchá nejhorší čin, jakého se matka může dopustit,“ připomněla děj tragédie mluvčí.

Hlavní představitelka Médey, Petra Kocmanová, podotkla, že neexistuje představa většího utrpení pro ženskou tragickou postavu.

Foto: Martin Kusyn

Médea s Iásónem

„Médea se nemá kam vrátit, spálila všechny mosty, úplně všechno obětovala Iásónovi a teď cítí obrovskou bolest. Je v tak bezvýchodné situaci, že nemá jinou možnost než zabít sebe, což cítí jako ústupek, anebo děti, a to je v něčem – mně jde mráz po zádech, když to říkám – ale v něčem to je pro ni vítězství. Ultimátní pomsta,“ reagovala herečka.

„Médea ví, že ho nezraní tím, že se zabije, zraní ho tím, že mu zabije děti,“ shrnula.

Šimon Caban: Nemám rád zákazy

Kultura

Hannoverská Médea byla vrcholem

Kultura

Výběr článků

Načítám