Článek
„Je to i čtyřicet let od chvíle, kdy jsem stál jako dramaturg u zrodu své hry Ztížená možnost soustředění na jevišti Divadla Na zábradlí,“ vzpomínal Havel v pražském Divadle Archa na úterním setkání s novináři.
„Vracím se do oblasti divadla i do svých počátků na přelomu 50. a 60. let, kdy jsem byl vnímán jako kontroverzní úkaz, který nelze zašlapat do země, ale ani nechat růst.“
Odcházení je hra o čase, který plyne
Odcházení je podle něj hrou o tom, že čas plyne, nic se nevrací, ale také neztrácí, a co se stalo, nejde odestát.
„Hra vyrůstá z archetypálního zážitku rozkladu světa, hodnot, ztráty jistoty, promítnuté do zážitku vladaře, jemuž se rozkládá jeho dvůr. Je to learovská tematika, blízká mé generaci šedesátých let, posedlé Learem, kterou jsem po letech obohatil o svou vlastní zkušenost. Z jakýchsi nejistých důvodů mě toto téma trápilo i v dobách, kdy jsem ještě netušil, že se ocitnu v politice.“
Václav Havel se svým rukopisem.foto: Právo/Petr Hloušek
Režisér David Radok měl z nabídky inscenovat Havlovu hru radost. S Havlem se znal již jeho otec, slavný český režisér Alfréd Radok. „Vždy jsem si Václava Havla velice vážil jako autora i jako člověka. Po prvním čtení textu mě hned oslovily věci jako rozklad, relativita hodnot a struktura hry založená na absurditě.“
Na zkoušení tak složitého textu bylo velmi málo času, inscenace vznikla během šesti týdnů. Nejvíce ho však mrzí dezinformace, jež se o chystané inscenaci šířily.
„Moje nároky na inscenování hry byly pokládány za nesplnitelné a inscenace označována za nejdražší v českém divadle. Jistě, hra má osmnáct herců a odehrává se v prostředí odstupující hlavy státu, není to text pro dva lidi na pískovišti, ale kdokoliv si mohl zjistit, že inscenace je co do nákladů spíše podprůměrná,“ řekl Radok.
Zuzana Stivínová nahradila Dagmar Havlovou
Odstoupení Dagmar Havlové z role Ireny komentoval ředitel Archy Ondřej Hrab: „Bylo mi to velice líto, ale smekám před Zuzanou Stivínovou, která se během několika okamžiků rozhodla do role vstoupit a za tři týdny odvedla skvělou práci.“ Václav Havel připustil, že by byl rád, kdyby si Dagmar Havlová zahrála Irenu v některé z dalších inscenací.
Vzdor nervozitě a nebývalé popularitě, která provázela cestu Odcházení na divadelní jeviště, označil Radok pracovní atmosféru na zkouškách za výbornou a přiznal, že ho zkoušení přitáhlo zpět k zájmu o činohru poté, co se třicet let věnoval převážně opeře.
Inscenace v Radokově režii Havla mile překvapila
„Pokud by to bylo s takovým textem a herci v takovémto divadle, rád bych si to zopakoval,“ připustil. Václav Havel po první veřejné generálce uvedl, že inscenace v Radokově režii ho mile překvapila.
„Objevil ve hře leccos, co jsem si ani sám neuvědomil,“ řekl Havel s tím, že na Davidu Radokovi si – stejně jako na jeho otci – váží důslednosti a posedlosti vizí.
V Odcházení se na scéně objeví Jan Tříska, Zuzana Stivínová, Vlasta Chramostová, Ivan Řezáč, Bořivoj Navrátil, Jan Skopeček, Ján Sedal a další herci. Autorské komentáře během hry čte ze záznamu osobně Václav Havel.
Jak vznikala hra Odcházení | |
---|---|
léto 1989 | Havel napsal první verzi Odcházení |
prosinec 1989 | Havel zvolen prezidentem ČSR |
leden 1993 | Havel zvolen prezidentem ČR |
únor 2003 | po odchodu z prezidentského úřadu mluví Havel o úmyslu napsat novou hru |
říjen 2006 – březen 2007 | Havel dokončil Odcházení |
květen 2007 | Národní divadlo v Praze oznamuje uvedení Havlovy hry na červen |
srpen 2007 | Havel se vzdává uvedení v Národním divadle kvůli neochotě ND obsadit do role Ireny Dagmar Havlovou |
září 2007 | Agentura Aura-Pont zastupující Havla uzavřela smlouvu o uvedení hry s Divadlem na Vinohradech |
prosinec 2007 | Divadlo na Vinohradech rezignovalo na uvedení hry z důvodů finanční i technické náročnosti, Havel poté oznamuje uvedení hry v Divadle Archa |
7. dubna 2008 | režisér David Radok začíná zkoušet |
7. května 2008 | Dagmar Havlová se vzdává role Ireny ze zdravotních důvodů |
22. května 2008 | světová premiéra v Divadle Archa |