Hlavní obsah

Anna Smutná fotí herce Národního divadla v maskérně

Nejdříve chtěla fotit v prostředí pražského Dejvického divadla. Obecně ale platí, že dostat se k fotografování zákulisí takové instituce není jednoduché, a ani jí se to nepodařilo. S odvahou a odhodláním vlastními své generaci se tedy Anna Smutná rozhodla zkusit štěstí jinde, rovnou v pražském Národním divadle. A měla ho tam o poznání víc.

Foto: Jaroslav Špulák, Novinky

Výstava Anny Smutné potrvá do konce října.

Článek

Po kratší anabázi se jí podařilo dostat k fotografování v maskérně a nyní některé své černobílé snímky vystavuje ve vinárně v Náplavní ulici v Praze, která podobné výstavy ráda hostí. Tu její tam bude možné vidět minimálně do konce října.

Výstava se jmenuje Tam, kam reflektory nesvítí a snímky, které vznikaly od března loňského roku, jsou k vidění nejenom na zdech vinárny, nýbrž i v knize, kterou Smutná ze svých fotek vlastnoručně vyrobila a ponechala ji příchozím k nahlédnutí.

Foto: Anna Smutná

Činohra Kráska a zvíře, březen 2023

„Do Národního divadla jsem se dostala díky kontaktům mého profesora Tomáše Rasla. Nejdříve jsem měla pro svou maturitní práci možnost fotit před začátkem představení přímo v hledišti, což byla zajímavá zkušenost. Další šanci vrátit se do hlediště jsem už nedostala, avšak Tomáš Rasl mě spojil s vedoucí maskérny. Ta mě přijala velmi vlídně a já za ní začala chodit s fotoaparátem. Zpočátku často, později jednou dvakrát měsíčně,“ prozradila Smutná.

Dodala, že termíny fotografování si vybírala a vybírá podle toho, kdy mají v divadle službu maskérky, se kterými se už zná. Byť je to tedy pořád trochu partyzánská akce, vzniklo už mnoho zajímavých fotografií.

Foto: Anna Smutná

Činohra Kytice, listopad 2023

„Hercům, pěvcům či členům baletu jsem vždycky řekla, kdo jsem a proč je chci fotografovat. V naprosté většině měli pochopení. Někteří si ze sebe pak při focení dělali trochu legraci a u některých jsem zase nabyla dojmu, že jim focení i trochu lichotí. Když jsem věděla, že budu moci udělat výstavu, požádala jsem je, jestli by jim případná prezentace nevadila. Všichni tomu byli nakloněni,“ konstatovala s úsměvem Smutná.

Přátelský vztah si během fotografování v maskérně vytvořila s více umělci. S herci z činohry prý byla největší legrace, balet se podle ní „fotí sám od sebe“ a při opeře měla nejvíc času popovídat si i s maskérkami.

Za rok a půl tam vzniklo na tři tisíce fotografií. Smutná na svou výstavu vybrala jen málo z nich, a to i při součtu snímků visících na zdech vinárny a uložených v knize, jež výstavu provází.

Foto: Anna Smutná

Balet BPM, květen 2024

„Věřím, že mé focení v maskérně Národního divadla nekončí. Chtěla bych se tam vracet, a kdyby se jednou našel větší prostor pro představení dalších fotek, ráda bych připravila novou výstavu,“ dodala Smutná.

V útlém mládí se věnovala kreslení. Své obrázky dokonce vystavovala, ale když dostala ve čtrnácti letech do ruky první fotoaparát, nikdy ho už neodložila.

Studovala Vyšší odbornou školu grafickou a Střední průmyslovou školu grafickou v Praze a nyní je posluchačkou pražské Filmové a televizní fakulty Akademie múzických umění na katedře fotografie.

Fotograf Bruce Weber: Každá Češka je románem s vlastním příběhem

Kultura

Snové snímky české fotografky uspěly v zahraničí. Natočili jsme, jak fotí pod hladinou

Lifestyle
Související témata:
Anna Smutná (fotografka)

Výběr článků

Načítám