Hlavní obsah

2025: Operní soubory uvedou Leara, Maryšu i Slaměný klobouk

3:09
3:09

Poslechněte si tento článek

Divadelní sezona se začátkem roku přehoupla do druhé poloviny a diváci se až do června mohou těšit na úrodu zajímavých titulů. Již v lednu představí šestnáctý ročník Festivalu hudebního divadla Opera 2025 pražskému publiku přehlídku tvorby domácích operních scén a také Státní opery z Banské Bystrice a košického Národního divadla.

Foto: ND Košice – Joseph Marcinsky

Na festivalu Opera 2025 uvede Krále Rogera košické Národní divadlo. Na snímku chorvatská sopranistka Gabriela Hrženjak jako Roxana

Článek

Od 29. ledna do 18. dubna to bude celkem sedmadvacet produkcí, a to jak kamenných divadel, tak i alternativních operních scén, jejichž počet v posledních letech stoupl a které nabízejí své projekty často původních autorských děl v netradiční inscenační podobě.

Zůstaneme-li u hudebního divadla, pak se jeho milovníci mohou těšit například na operní podobu jedné z nejslavnějších Shakespearových tragédií.

O zhudebnění Krále Leara usiloval Giuseppe Verdi po celý život, ale na operní prkna ho přivedl až v roce 1978 německý skladatel Aribert Reimann. Jeho operu Lear u nás poprvé uvede soubor Státní opery v červnu.

RECENZE: Tragický příběh Elisabeth je novou muzikálovou senzací ostravské scény

Kultura

Hned dvě inscenace Pucciniho opery Manon Lescaut se chystají v Národních divadlech v Praze a Brně.

V moravské metropoli bude mít premiéru již v únoru v režii Štěpána Pácla s Janou Šrejmou Kačírkovou a Lindou Ballovou v titulní roli. Ve Státní opeře v Praze v březnu v režii Slávy Daubnerové s moldavskou sopranistkou Ghiulnarou Raileanu.

Srovnání téhož titulu ve dvou nastudováních se nabízí i u opery Karla Szymanowského Král Roger. V únoru uvede v Praze v rámci festivalu Opera 2025 svou inscenaci Národní divadlo Košice, v červnu pak má Král Roger premiéru v Národním divadle v Brně.

Operu podle populární Labichovy komedie o hektické honbě ženicha Fadinarda za slaměnou pokrývkou hlavy, kterou cizí dámě sežral jeho kůň, chystá Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě. Florentský Slaměný klobouk Nino Roty bude mít domácí premiéru v březnu.

Po dlouhé době se na scénu vrátí i další opera inspirovaná známou dramatickou předlohou, a sice Maryša skladatele Emila Františka Buriana. Její inscenaci připravuje režisérka Linda Hejlová Keprtová v Divadle F. X. Šaldy v Liberci na květen.

A když už je řeč o inspiraci ikonickými díly, pak nelze opominout ani divadelně-hudebně-taneční show na motivy Smetanova ikonického cyklu šesti symfonických básní Má vlast, jíž se diváci dočkají na konci sezony v pražském šapitó Azyl78. Je společným projektem Jatek78, Divadla bratří Formanů, Dekkadancers a České filharmonie. Pod režií jsou podepsáni Jan Jirků, Matěj Forman a Štěpán Pechar, pod hudebním nastudováním Marko Ivanović.

Rok české hudby i divadla

Kultura

Denisa Kirschnerová: Hurvínek je neposedný kluk. S nadsázkou by se dalo říct, že má ADHD

Osobnosti
Související témata:

Výběr článků

Načítám