Článek
Úspory se vždy dotknou divácké obce, ať už jde o zdražování vstupného, snížení počtu premiér či omezení topení ve společenských prostorách.
„Protože naše rozpočty na jejich tvorbu nikdy nepatřily k nejvyšším a nechceme snižovat kvalitu nové produkce, nezbývá než snížit počet nových titulů. V této sezoně je to o jeden méně v opeře i v baletu, v příští sezoně nastudujeme i o jednu činohru méně do Mahenova divadla i do Reduty,“ řekl Právu ředitel Národního divadla Brno Martin Glaser.
Národní divadlo Brno přitom obhospodařuje i největší divadelní budovu, a tou je Janáčkovo divadlo. To nedávno prošlo rekonstrukcí a jeho provoz je tedy výrazně úspornější.
Činohra, balet, pak i opera
Pražské Národní divadlo počítá s navýšením cen za energie z loňských třiceti milionů o dalších padesát. A to i přes již provedená provozní opatření i příznivé klimatické podmínky, díky nimž divadlo proti lednu dosáhlo čtrnáctiprocentní úspory. I tak ale přistoupilo ke zdražení vstupného.
Národní divadlo se vrací k operetě
„Od září Národní divadlo zvyšuje plošně ceny činoherních představení o přibližně patnáct procent, stejně tak u vybraných titulů baletu. Operní představení plošně podraží od ledna 2023 rovněž o patnáct procent. Navyšujeme i počet cenových pásem pro exkluzivní představení,“ sdělil Právu tiskový mluvčí Národního divadla Tomáš Staněk.
Dvěma scénami disponuje i liberecké Divadlo F. X. Šaldy. „Navyšování energií se nás výrazně dotýká. V těchto dnech finišujeme na Zaměstnaneckém desateru, které povede k šetření energií v rámci provozu Malého i Šaldova divadla. Zvýšení vstupného není v příštích týdnech určitě na stole, zdražovali jsme minulý rok,“ řekla k úsporám energií ředitelka Divadla F. X. Šaldy Linda Hejlová Keprtová.
Hrad i sv. Vít budou svítit jen do deseti
Z reakcí vedení divadel je patrné, že hledat úspory lze jen stěží. „Dříve jsme každou korunu otočili dvakrát, teď to uděláme třikrát i čtyřikrát. Kultura slyší posledních třicet let, že má šetřit, protože vždycky byly důležitější věci. Takže po třiceti letech hledání úspor už těžko něco nového najdeme. Sektor jako celek nejenže po covidu už nemá žádné rezervy, ale teď se nám jako bumerang vrátí, že velká část lidí v kultuře pracovala v podstatě na dluh,“ říká ředitel Glaser.
Přesto divadla neztrácejí optimismus. „Národní divadlo je tu 140 let, přežili jsme daleko horší a větší krize, a právě v těchhle chvílích nás občané a naši diváci potřebovali o to víc,“ řekl na zahájení sezony ředitel pražského Národního divadla Jan Burian.