Hlavní obsah

Divadelní týden ve znamení Ruska

Právo, rh

Divadelní premiéry v tomto týdnu nabízejí tentokrát hned tři inscenace související s ruskou tématikou. Operní soubor Národního divadla moravskoslezského v Ostravě například nastudoval jedno ze stěžejních operních děl 20. století, a sice Lady Macbeth Mcenského újezdu skladatele Dmitrije Šostakoviče.

Foto: Alena Hrbková

Herec Aleš Bílík ztvární na scéně Divadla Rokoko knížete Myškina.

Článek

Dílo, které se po petrohradské a moskevské premiéře v lednu 1934 rozběhlo po světových jevištích v Clevelandu, New Yorku, Philadelphii, Buenos Aires a dalších, se záhy stalo důvodem tvrdé kritiky Šostakoviče ze strany stalinského režimu. Dalšího uvedení se opera dočkala až po svém přepracování v 60. letech.

V Ostravě byla uvedena poprvé v roce 1971 pod titulem Kateřina Izmajlovová. Nyní se na ostravskou scénu vrací v nastudování dirigenta Jakuba Kleckera a režiséra Jiřího Nekvasila. Titulní roli ztvární v alternaci Elena Suvorova a Iordanka Derilova. Premiéry v Divadle Antonína Dvořáka se konají 8. a 10. března.

Co se stane, když do pragmatické společnosti vtrhne velká, osudová láska? Odpovědi hledá v dramatizaci románu Idiot F. M. Dostojevského soubor Městských divadel pražských. V režii Pavla Kheka se v roli knížete Myškina představí Aleš Bílík. Premiéra na scéně Divadla Rokoko, kde se bude hrát nejen na jevišti, ale i mezi diváky, se uskuteční 10. března.

I třetí avizovaná premiéra tohoto týdne s tématem úzce souvisí. Legendární muzikál Šumař na střeše se odehrává na ukrajinské vsi v židovské komunitě, kam ruská i sovětská moc doléhá tvrdě na rodinu mlékaře Tovjeho.

Muzikál o síle tradice a rodinných vazeb nastudoval se souborem plzeňského Divadla J. K. Tyla režisér Lumír Olšovský v hudební spolupráci s Kryštofem Markem. Roli Tovjeho na scéně Velkého divadla vytvoří jako host herec Miloslav Mejzlík. poprvé v sobotu 10. března.

Východočeské divadlo v Pardubicích uvede 10. března premiéru původní inscenace Petra Abrahama Tančírna. Tanečně-herecká procházka po dějinách Československa od vzniku republiky až po aktuální současnost čerpá koncepci a motivy z filmu režiséra Ettore Scoly Le Bal, který vznikl podle slavné pantomimy divadla Théâtre du Campagnol. V režii Petra Novotného se představí většina souboru i hosté.

Související témata:

Výběr článků

Načítám