Hlavní obsah

Divadelní půlrok plný původních her i oper

Po dvou letech nejistoty a omezeného provozu vzhlížejí divadla k roku 2022 s nadějí na obnovení normálního provozu. Stále ještě dohánějí odložené premiéry, ale zároveň připravují i řadu nových titulů, o čemž svědčí nahlédnutí do premiérové nabídky.

Foto: Petr Neubert

Anna Fialová je protagonistkou inscenace Kráska a zvíře Činohry Národního divadla v Praze.

Článek

Pražské Národní divadlo vstupuje do nového roku hned čtyřmi premiérami. Opera Národního divadla i Státní opera uvede během ledna premiéry inscenací Mozartovy opery Cosi fan tutte, Wagnerova Bludného Holanďana a Janáčkovy Káti Kabanové. Činohra Národního divadla zahájí začátkem ledna odloženou premiérou inscenace Hrubínovy pohádky Kráska a zvíře v režii uměleckého ředitele souboru Daniela Špinara.

Již 16. ledna se otevře 15. ročník Festivalu hudebního divadla Opera 2022. Do 29. března představí pražskému publiku tvorbu téměř všech domácích operních souborů i všech tří slovenských profesionálních operních scén.

Z lednové nabídky mimopražských premiér stojí za zmínku Nanebevstoupení Lojzka Lapáčka ze Slezské Ostravy autorů Oty Filipa a Tomáše Vůjtka, dramatizace jednoho z nejznámějších románů o Ostravě, který na pozadí historie fotbalového klubu vypráví příběhy národnostně smíšeného města. Inscenaci připravila činohra Národního divadla moravskoslezského.

Operní soubor téže scény uvede v únoru operu Hanse Krásy Zásnuby ve snu, kterou zahájí Terezínský cyklus, jenž představí díla dalších skladatelů internovaných během války v Terezíně a později usmrcených ve vyhlazovacích táborech. Premiéra v Divadle Antonína Dvořáka je koprodukcí s pražským Národním divadlem v rámci projektu Musica non grata.

Operní soubor Národního divadla Brno po úspěšném nastudování Purcellova díla Dido a Aeneas uvede Händelovu operu Alcina, opět ve spolupráci s orchestrem Collegium 1704 s dirigentem Václavem Luksem, specialistou na dobovou interpretaci barokní hudby. Partnerem inscenace jsou francouzská divadla v Caen a Versailles.

Původní dramatice budou patřit březen i duben. Činohra pražského Národního divadla uvede premiéru hry Lid versus Kramer, jejímž tématem je historický akt zabrání Stavovského divadla v roce 1920 českými herci. Autorskou inscenaci připraví se souborem Činohry Národního divadla režisérka Petra Tejnorová.

Pro pražské Švandovo divadlo napsala Kateřina Tučková, autorka oceněných románů Žítkovské bohyně i Vyhnání Gerty Schnirch, původní hru o Siru Nicolasi Wintonovi. Bude mít premiéru 12. března v režii uměleckého šéfa Martina Františáka. RockOpera Praha ohlašuje na březen premiéru titulu Maria Madonna autorů Pavly Forrest a Milana Steigerwalda. Zpracovává příběh Ježíše Krista z pohledu matky.

Foto: Petr Neubert

Anna Fialová

Laterna magika uvede v dubnu inscenaci Poe, v níž v choreografii a režii Lenky Vagnerové a s hudbou Ivana Achera ožije fantaskní svět básníka, prozaika a esejisty. Premiéru původní nekorektní politické komedie ze světa předvolebních tahanic a čachrů (nejen) v českých zemích od Petra Abrahama s názvem Mimo záznam připravilo na duben Východočeské divadlo v Pardubicích.

Činoherní soubor brněnského Národního divadla chystá na červen také premiéru původní hry, a sice dramatičky Lenky Lagronové Chytání Vídně. Autorka situovala děj hry do modernistického Jaruškova domu architekta Josefa Gočára postaveného v roce 1910 v brněnském Králově Poli. Inscenaci nastuduje Radovan Lipus, jenž je spjatý jak s dílem Lenky Lagronové, tak i s dokumentárním cyklem o české architektuře Šumná města.

Ostravská Komorní scéna Aréna uvede jako poslední premiéru sezony původní hru Tomáše Vůjtka Míťo! Šuro! Jarmilo! aneb Švejkův návrat, reflektující okolnosti vzniku slavného Haškova románu, od jehož napsání uplyne letos sto let.

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla, jež jako jedno z mála systematicky pečuje o vznik soudobé české opery, má v červnu na programu světovou premiéru opery skladatelky Sylvie Bodorové Quo vadis podle románu Henryka Sienkiewicze, autorem libreta i režisérem inscenace je Martin Otava.

Recitál Marta

Letní scéna Musea Kampa v Praze přichází po Medě a Werichovi s novým prázdninovým titulem Marta, divadelním recitálem k osmdesátým narozeninám Marty Kubišové, kde slavnou zpěvačku v režii Adély Stodolové ztvární Berenika Kohoutová a Hana Holišová.

Činoherní studio Ústí nad Labem slaví padesátou sezonu, kterou zakončí dramatizací románu Josefa Formánka Mluviti pravdu v režii bývalého uměleckého šéfa Filipa Nuckollse. Kromě herců domácího souboru by se měl jako host po sedmatřiceti letech vrátit na ústeckou scénu v jedné z hlavních rolí Jiří Bartoška.

Může se vám hodit na Firmy.cz:

Související témata:

Výběr článků

Načítám