Hlavní obsah

Divadelní Fígl: vždycky tě budu milovat...

Právo, Radmila Hrdinová

Američan Henry Meyerson, jehož tragikomedii Fígl uvedlo ve světové premiéře pražské Divadlo Ungelt, byl u nás dosud neznámým autorem. Hru si pro svou scénu s neomylnou trefou vybral ředitel Milan Hein a svěřil ji režiséru Ladislavu Smočkovi.

Článek

Nemohl se rozhodnout lépe, protože Smočkova citlivá režisérská duše si s textem velice dobře rozumí. Meyerson (72) byl celý život psychoterapeutem a teprve na stará kolena svou profesi vyměnil za pero dramatika a stal se autorem řady úspěšných her.

V tragikomedii Fígl zúročil své zkušenosti z práce s pacienty upoutanými na invalidní vozík, a hlavně s jejich okolím. Murray je populární komik, kterého v šedesáti letech uprostřed výstupu raní mrtvice.

Poté, co je jasné, že zůstane ochrnutý, se jeho žena Helen dozví, že měl poměr s její sestrou Gladys. Od té chvíle je jasné, že nejde pouze o klasický manželský trojúhelník. Helen a Murray si musí projít těžkou zkouškou vzájemné důvěry a lásky, založené na společně strávených letech, aby mohli pokračovat ve vztahu, který dostal citelnou trhlinu. A to nejen Murrayovým poměrem s Gladys, ale i tím, že si oba velmi dobře uvědomují Murrayovu doživotní závislost na Helenině péči.

Závažná témata s anglickým humorem

Ačkoli jde ve hře o velice závažná témata, je psaná s typickým anglickým humorem a záleží na divácích, kterou stranu mince si z představení odnesou. Herecké trio protagonistů pod Smočkovým precizním vedením dovedně balancuje na hraně smíchu a slz.

Hlavní váha spočívá na Heleně, kterou Alena Vránová dovedně drží ve věcně civilní poloze, s níž vyslovuje ty nejvážnější pravdy, aniž by na okamžik sklouzla k lacinému sentimentu. Přitom má její zrazená manželka v sobě i hořkost, zraněnou ženskost a pomstychtivost, s níž zasazuje Murrayovi pečlivě zacílené rány.

Herecké mistrovství

Dobře s ní kontrastuje jednodušší a impulzivnější Gladys Marty Vančurové, která má vedle Helenina zatěžkaně zahořklého humoru svěžest naivní lehkosti. Mezi nimi obratně lavíruje Murray Václava Postráneckého, který i ve chvíli složité životní zkoušky nezapře profesi komedianta.

Trpitelskou pózu střídá s popudlivostí pramenící z momentální bezmoci a ponížení, do níž ale prolíná i strach z opuštěnosti a opravdová láska k Heleně i k životu, na němž lpí s nezměrnou energií. Fígl je další z diváckých titulů Ungeltu, který má šanci udržet se na repertoáru dlouho. Zárukou je jak herecké mistrovství protagonistů, tak i hra, v níž si každý z diváků najde něco, s čím se může osobně konfrontovat.

Celkové hodnocení: 80 %

Henry Meyerson: Fígl

Režie a výtvarná spolupráce: Ladislav Smoček,

překlad: Jitka Sloupová.

Světová premiéra 18. a 19. prosince v Divadle Ungelt.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám