Hlavní obsah

Divadelní cenzura v Rusku neprošla

Změnit monolog hlavní hrdinky v divadelní hře První chléb muselo moskevské divadlo Sovremennik kvůli stížnosti organizace Ruští důstojníci.

Foto: Novinky

Ilustrační foto

Článek

Rozhlas Echo Moskvy upozornil, že z textu zmizela pasáž s vulgárními nadávkami. Herci čelili tlaku a v médiích se objevily výzvy k prověření reper­toáru na „vlastenectví“. Výzvy k „divadelní cenzuře“ nakonec zatrhlo ministerstvo kultury.

Červencovou premiéru hry První chléb o osudu tatarské rodiny se pokusili narušit radikální nacionalisté z hnutí SERB (South East Radical Block), levicové provládní skupiny známé výpady proti liberální opozici i umělcům. Aktivisté přinesli před vchod do divadla pohřební věnce. Na sociálních sítích hru označili za „očerňování vojenské historie“ a představení vytkli „propagandu homosexuality“.

Duka neuspěl s dovoláním, divadla se omlouvat nemusí

Domácí

O další „reklamu“ představení se pak postarala organizace Ruští důstojníci, která si stě­žovala, že se protagonisté vy­ží­vají ve vulgarismech a ve „zjevné propagandě lásky stejného pohlaví“. Monolog hlavní hrdinky, kterou ztvárnila Lija Achedžakovová (83), herečka známá kritickými výroky na adresu vládnoucích politiků, podle nich obsahoval „urážku veteránů“. Pobouřil je text, který protagonistka pronáší nad hrobem zesnulého manžela – bývalého vojáka, a také polibek dvou mužů na scéně.

Organizace proto poslala stížnost generální prokuratuře a také Vyšetřovacímu výboru (ruská obdoba FBI), který se zabývá těžkými zločiny. Šéf výboru Alexandr Bastrykin následně nařídil prověřit divadlo kvůli podezření z „urážky veteránů“.

Kontrola mravnosti?

Olej do ohně pak přilila veřejná rada, která působí při ministerstvu kultury. Její šéf Michail Lermontov, údajný příbuzný slavného ruského básníka z 19. století, navrhl, aby divadla podstoupila prověrky s cílem zjistit, zda jejich repertoár „odpovídá strategii národní bezpečnosti“ schválené prezidentem Vladimirem Putinem.

Vyzval také k zajištění kontroly „dodržování kulturních, mravních a vlasteneckých hodnot“. Tvrdil, že se jeho orgán ujme úlohy „veřejné kontroly“. To však vyvolalo na sociálních sítích bouři emocí, a to nejen mezi umělci.

Radúz Mácha o postavě Kalibana v Shakespearově Bouři: Není to pro mě primitivní divoch

Kultura

Konstantin Rajkin, herec a umělecký ředitel divadla Satirikon, považuje podobné stížnosti na umělecká představení za „zaplacenou kampaň”. „Je to horší než cenzura. Je to cílený nátlak, který velmi dobře známe,“ řekl rozhlasu Govorit Moskva.

Ministerstvo kultury záhy popřelo, že by „cenzurní směrnici“ projednávalo či chystalo restrikce. Jeho šéfka Olga Ljubimovová ujistila, že „cenzura je podle ústavy nepřípustná“ a resort nemá právo zasahovat do tvůrčí činnosti kulturních institucí. Připustila ale, že „kompetentní úřady“ mohou upozornit na porušování zákona.

Výběr článků

Načítám