Hlavní obsah

Dirigentská premiéra Radka Baboráka oslnila Smetanovu síň

Právo, Vladimír Říha
Praha

Pražská Smetanova síň byla svědkem dirigentského debutu famózního českého hornisty Radka Baboráka. 20. dubna vystoupil poprvé s velkým orchestrem – Českým národním symfonickým (ČNSO) – a v programu, který si sám vybral podle svých favoritů (G. F. Händel, L. Mozart a J. K. Vaňhal), a s hostem, bývalým spoluhráčem z Berlínských filharmoniků, finským kontrabasistou Jannem Saksalou.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Hornista Radek Baborák vystoupil poprvé s velkým orchestrem.

Článek

To, že se Baborák ve svých 34 letech rozhodl odejít od Berlínských filharmoniků a že se chce věnovat komorní a sólové hře, je pro hráče jeho kvalit pochopitelné. Dirigovat velký orchestr je přece jen něco jiného – ale po úterním večeru nezbývá než konstatovat: Ejhle, dirigent!

Tak jako v sedmdesátých letech vynikl památný dirigentský debut houslisty Josefa Vlacha, tak zapůsobilo na pamětníky Baborákovo řízení ČNSO.

Jistě, repertoár večera byl trochu odlišný od běžných koncertů a v některých momentech měl i prvky humorné show (Mozartova Lovecká s výstřely z pušek a štěkotem šestice muzikantů na vodítku). Ale humor do hudby patří a není třeba se mu vyhýbat.

Saksala zase ve Vaňhalovi dokázal, že kontrabas může být i sólovým nástrojem.

Vrcholem večera bylo podání Händelových barokních skladeb pro anglický královský dvůr (dvě suity z Vodních hudeb a Hudba k ohňostroji). Baborákův nápad se zvětšením orchestru (žestě a dechy, bicí) podtrhl slavnostní ráz skladeb a přinesl netušený dojem, zesílený i o skvělý výkon účinkujících. Baborák zkrátka dirigoval s magickým účinkem.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám