Článek
Projekt inicioval kroměřížský rodák, přední český dirigent Tomáš Netopil, který letos povede Orchestrální akademii, jež se jako Mladá filharmonie Dvořákovy Prahy představí v září opět na mezinárodním festivalu Dvořákova Praha v pražském Rudolfinu.
Myšlenka Orchestrální akademie se zrodila v loňském roce právě ve spolupráci s festivalem Dvořákova Praha. Jak orchestr vznikl?
On bohužel de facto nevznikl, protože do realizace projektu loni vstoupil covid a protiepidemiologická opatření, které zabránily tomu, aby se orchestr dal v Kroměříži vůbec dohromady. Takže loňský program pro Dvořákovu Prahu se studoval až v Praze.
Letos, jak doufám, vystoupíme už v Kroměříži na závěrečném koncertu Letní hudební akademie Kroměříž, a to 19. srpna.
Na koncertě zazní světová premiéra díla Lukáše Sommera Dvořák Airlines, Čajkovského Serenáda pro smyčce a Koncert pro violoncello č. 1 Josefa Haydna v podání mladého cellisty Adama Klánského, loňského laureáta Letní hudební akademie Kroměříž. Co vás k tomu vedlo?
Adam Klánský je jedním ze čtyř laureátů minulého ročníku. Naší snahou je, aby si každý laureát mohl v průběhu dalšího roku nebo ročníku Letní hudební akademie Kroměříž zahrát sólově s orchestrem.
Kromě Adama to letos v Kroměříži bude i Monika Woźniak z Polska, jež se jako vynikající cembalistka představí v Bachově Koncertu pro cembalo na barokním koncertu, na němž vystoupí i česká mezzosopranistka Bella Adamova, naše další laureátka a vítězka Schumannovy písňové soutěže v Německu.
A na úvodním koncertu zahraje i houslista Roman Červinka, čtvrtý laureát. Pro mladé umělce je to velká motivace. Snažíme se jim celoročně pomoci a nabízet je jako sólisty i našim předním orchestrům.
Týdenní intenzivní práce s orchestrem je adrenalin jak pro hráče, tak i dirigenta. Souhlasíte?
Pro mě je celá Letní akademie velký adrenalin, droga, ale i srdeční záležitost. Velmi mě to baví a jsem rád, že nabízíme spolu s ostatními lektory jak studentům, tak milovníkům hudby, místním i těm, kteří do Kroměříže přijedou, pestrý a kvalitní hudební i edukativní program. Kroměřížská hudbymilovná veřejnost vnímá naši snahu velmi vstřícně.
Kroměříží vždycky zněla hudba. Jak to vnímáte jako kroměřížský rodák a patriot?
Kroměříž je pro hudbu stvořená. Stačí se podívat na kostel sv. Mořice, Arcibiskupský zámek nebo Konzervatoř, kde všude jsou uloženy bohaté hudební archivy, odkaz tam působících velkých barokních skladatelských osobností, jakými byli Heinrich Ignaz Biber, Pavel Josef Vejvanovský, Johann Heinrich Schmelzer a další. Je na co navazovat.
Jak se vám podařilo získat pro kroměřížskou Letní hudební akademii tak výborné lektory?
Asi pro ně mají Letní hudební akademie i Kroměříž velkou přitažlivost. Těší mě, že od začátku s námi pracuje sopranistka Kateřina Kněžíková, že se nám podařilo získat vynikající Barbaru Mariu Willi, která rozšiřuje barokní tradice Kroměříže.
Klavírista Ivo Kahánek přišel poprvé loni, ale projevil zájem o účast i letos. A měl bych jmenovat i Michaelu Fukačovou, Jana Mráčka, Jiřího Vodičku, Pavla Nikla a další. Rád bych, aby se nám vrátil i Dalibor Karvay, nyní vytížený jako koncertní mistr Vídeňských symfoniků.
V čem spočívá edukativní část programu Letní akademie?
Jsou to přednášky a besedy s řadou zajímavých osobností. Dílo i osobnost skladatele Leoše Janáčka představí letos muzikolog Jiří Zahrádka. Stěžejní akcí bude debata na téma budoucnost kultury. Moderovat ji bude bývalý ministr kultury Ilja Šmíd a zúčastní se jí Barbara Maria Willi, Ivo Kahánek, psychiatr Cyril Höschl, generální ředitel České filharmonie David Mareček, ředitel ostravské filharmonie Jan Žemla i má maličkost.
Chtěli bychom debatu natočit a pořídit z ní výstup i pro širší veřejnost. Třetí besedu povedu s Kateřinou Kněžíkovou před výstupem z její operní třídy.
Na Letní akademii se prezentujete jako dirigent, moderátor besed, ale také jako houslista. Máte při svém vytížení na housle, které jste vystudoval, vůbec ještě čas?
Musím, když se chci jako houslista v programu prezentovat. Nápad, abych se uplatnil i jako houslista, vyšel z loňské nejisté situace, kdy jsme museli spoléhat na vlastní hudební síly. Tak vznikl barokní koncert, který mě velice nadchl a který jsme prezentovali i v Brně na Maratonu hudby pořádaném Barbarou Mariou Willi.
Časté návraty k houslím, s nimiž trávím život od šesti let, jsou pro mě vždy hudební očistou, cestou k základnímu zdroji. Jako houslista přemýšlím o hudbě trochu jinak než jako dirigent, a je to tedy nesmírně obohacující i pro mou hlavní profesi.
Týden v Kroměříži je časově náročný. Rodina si vás asi moc neužije, že?
Náročné to je, ale rodina už je do aktivit Letní hudební akademie natolik zapojena, že nám to vlastně splývá. Starší dcera se účastní kurzů ve třídě Ivo Kahánka a manželka je součástí organizačního týmu, takže se jako rodina potkáváme i v rámci programu.
Jaké plány máte s Letní hudební akademií do budoucna?
Pokud to situace dovolí, rádi bychom rozšířili naše koncertní aktivity i mimo Kroměříž. Chceme dát šanci našim studentům vystoupit na jiných pódiích a v jiných prostorách kulturních památek celého Zlínského kraje.