Článek
Růst streamingu je stabilním jevem, který je důsledkem snadné dostupnosti předmětných služeb a jejich příznivou cenovou politikou. V České republice jsou navíc dostupné všechny velké streamingové služby (Spotify, Apple Music, YouTube Music, Deezer, Amazon Music).
Segment streamingu narostl oproti předchozímu roku o 20 procent, přičemž v meziročním srovnání se sezonou 2020/21 byl nárůst 39 procent.
Download, tedy stahování hudby, se postupem času stává čím dál méně významnou položkou v příjmech hudebních vydavatelství. Příjmy z něho představují pouze dvě procenta z celkového objemu digitálních prodejů. Počet platících uživatelů streamingových služeb odpovídá směřování hudebního trhu v uplynulém období. Loni vzrostl zhruba o 350 tisíc uživatelů, což je stejný nárůst jako v roce minulém.
Vinyly dotáhly cédéčka
Fyzické prodeje v roce 2022 stagnovaly a jsou na stejné úrovni jako v roce 2021. Prodej cédéček tvoří 49 procent prodejů fyzických nosičů, taktéž prodej vinylových desek tvoří 49 procent tohoto segmentu trhu. Prodeje vinylových desek se přitom v objemu zvýšily. Zaznamenaly meziroční nárůst o 15 procent, což ukazuje jejich setrvalou oblibu u specificky vyprofilované části veřejnosti. Objem fyzického trhu tak pravděpodobně dosáhl určité stability, kterou bude zajímavé sledovat i v příštích letech.
Vedoucí pozici na českém hudebním trhu v roce 2022 obhájilo vydavatelství Universal Music. Na druhém místě skončila společnost Warner Music, třetí zaujímá Sony Music. Pozici největšího domácího vydavatele si dále drží Supraphon.