Článek
Apocalypto: Mel Gibson natočil drama z doby staré mayské civilizace. Domorodec je jiným kmenem unesen ze své vesnice, odvlečen do města, zde má být obětován, ale unikne a snaží se utéct domů a zachránit svou těhotnou ženu a dítě, kteří jsou schováni v díře, plnící se vodou.
Na filmu mě nejvíce překvapilo, jak je nezajímavý a jak, byť natočen zkušenými tvůrci za slušné peníze, vůbec nefunguje. Pravda, ocenil jsem masky, "kostýmy" a výběr domorodých obličejů, ale scénář je supertriviální, akční scény natočené digitální kamerou působí jeho trochu lepší televizní film a tolik omýlaná "syrová brutalita" se omezuje na nějakou useknutou hlavu a hladového jaguára. Všechno ostatní - herci, hudba, střih, režie, triky... to všechno mi přišlo (hledám správné slovo)... ÚNAVNÉ. Opravdu se nechci dívat, jak někdo přes 2 hodiny chodí po pralese (v lepším případě běhá). A rozhodně není pravda, že film nějak přesně zobrazuje nějaké historické reálie. Je o několik set let mimo.
Krvavý diamant: Leonardo DiCaprio, Djimon Hounsou a Jennifer Connelyová provádějí v Africe honbu za diamantem, ale kolem zuří nepokoje, takže po nich každou chvíli začne odněkud někdo střílet. Poučení pro diváka: Válka je špatná, američtí herci jsou hezcí.
Apocalypto v bleděmodrém (nikoliv dějem ale výsledným dojmem). Předchozí filmy Edwarda Zwicka Legenda o vášni a Poslední samuraj se mi líbily pravděpodobně více než většině ostatních diváků, ale Krvavým diamantem potvrzuje, že ony předchozí filmy nebyly záměrně natáčeny jako červená knihovna, ale že to Zwick myslí vážně. Místy až k smíchu. Dobří herci výsledek nezachrání.
Dveře dokořán: Drama ze současnosti napsal a režíroval Anthony Minghella (Anglický pacient). Jude Law na vlastní pěst pátrá v Londýně po tom, kdo mu vykradl kancelář a navazuje velmi zvláštní vztah s matkou mladého zloděje (Juliette Binocheová). Scénář je poměrně osvěžující a většinou se vyhýbá tradičním klišé. A herci jsou skvělí. Zdaleka nejlepší film týdne.
Šarlotina pavučinka: Osudy roztomilého prasátka, které nechce být sežráno a zvířátek ve stodole (vedených pavoučicí Šarlotou), kteří ho před tím sežráním chtějí zachránit. Jde o adaptaci velmi slavné dětské knížky, ale pokud jste ji nečetli (jako například já), výsledek vypadá jako nepodařený remake Prasátka Babe, při němž byli tvůrci trochu na drogách. Knížka má zřejmě nějaké sociálně - náboženské paralely, které ale ve filmu působí podobně šíleně jako ve zfilmované Narnii. Navíc je film ne moc dobře nadabovaný a některé zvířata mluví jako když se důchodce snaží být cool ("Pro tvoji informaci: krysa vládne!").
Jedné noci v jednom městě: Český trnkovsky animovaný povídkový je bohužel velkým zklamáním. Nejde ani tak o to, že se pohyblivost loutek a animace nedá srovnávat s Mrtvou nevěstou nebo Nightmare Before Christmas, ale ona je většinou horší, než u Fimfára. Ale především: Scénář je špatný, respektive neexistuje. Například první povídka začíná tím, že divný chlapík přijde domů, vyndá z krabičky mrtvý hmyz, postaví si na stole maličké šapitó a v něm pomocí pinzety s hmyzem cvičí. "Fajn představení postavy", řekl jsem si. Jak se to dál vyvine? Nevyvine se to nijak, to je konec povídky a další povídky s tímto pánem nijak nesouvisejí.
Druhá kompletní povídka: "Chlapík přijde domů, vysype si na stůl prášek, do něj vlezou mravenci a chlapík je sjede současně s práškem. Konec." A tohle platí téměř pro všechny. Tomuhle odmítám vůbec říkat "povídky".
Americká kletba: Typický historický duchařský film, který začíná poměrně snesitelně (i díky Donaldu Sutherlandovi), ale brzy zmutuje do trapnosti a nudy. Vypadá to, jako by si režisér (natočil Dračí doupě) myslel, že je první na světě, koho napadlo natáčet strašidelné vrzající dveře a hrůzné zvuky. Nenatáčí je vyloženě špatně, ale ničím se neliší od stovek velmi podobných filmů, které často měly lepší scénáře.
Kromě toho proběhnou Dny evropského filmu
Ve zkratce
Byly vyhlášeny nominace na Oscary.
Šílené (převážně české) Star Wars hudební videoklipy