Článek
Podle českých odborníků je potřeba děti hlavně správně motivovat a učit je číst tak, aby si z knihy pro sebe vzaly co nejvíc. Žánr, doporučení od známých a autor – to jsou tři nejčastější faktory, podle kterých si děti a dospívající vybírají knihy ke čtení. Žánrem se řídí 26 %, na doporučení dá 22 % a na jméno autora slyší 18 % oslovených mladých čtenářů.
„Pro desetinu našich respondentů platí, že obal prodává, další desetina si knihy vybírá zcela náhodně a jen jedno procento čtenářů uvedlo, že se nechává ovlivnit reklamou,“ komentoval průzkum Martin Roman, autor projektu.
Průzkum proběhl v červnu 2015 formou on-line dotazníku. Zúčastnilo se ho 938 žáků a studentů základních a středních škol.
„Od šestého roku dítěte přibližně do jedenácti let je už dítě schopno si udělat vlastní názor a díky začlenění do kolektivu vrstevníků se nechat ovlivnit jejich doporučením. V tomto věkovém období si volí nejčastěji knihy naučné, encyklopedické, dobrodružné, dítě začíná být zvídavé a touží po knihách s nadstavbou, např. dobrodružstvím. Děti starší jedenácti let už mají zájem o knihy příběhové, zápletkové, napínavé. Velkým fenoménem dospívajících dětí je nyní žánr young adult, knihy psané na pomezí dětské a dospělé literatury,“ komentoval výsledky Petr Šašek z knihkupectví Neoluxor.