Hlavní obsah

Designérka Michaela Tomišková ze studia Dechem: Naše expozice na Designbloku je budoár s neobvyklými objekty

Skleněná bandaska jako křehká váza i přitažlivé svítidlo, čtyřramenný lustr nebo mosazná knihovna. Uznávané designerské studio DECHEM, které před deseti lety založili životní i profesní partneři Michaela Tomišková a Jakub Janďourek, slaví kulaté výročí novou instalací v Uměleckoprůmyslovém museu v rámci Designbloku i čerstvě otevřeným showroomem v pražských Holešovicích. Mezinárodní přehlídka se koná do 9. října také v prostorách Gabriel Loci.

Foto: Karin Zadrik

Oceňované studio Dechem (na snímku vlevo) založili partneři Michaela Tomišková a Jakub Janďourek. Na instalaci pro Designblok spolupracovali s Terezou Porybnou (vpravo) a Lisou Wübbeler (vlevo).

Článek

Na Designbloku vystavujete pravidelně. Co nového prezentujete?

Nový je konferenční stolek z růžového taveného skla, čtyřramenný lustr, oválné nástěnné objekty i vázy Konfeta. Jsou to tvary ručně foukané do forem a poté doplněné na povrchu o střípky barevného skla. Každý kus představuje originál s unikátní konstelací barev.

Čím jste se tentokrát chtěli odlišit?

Instalace představuje esteticky soudržný celek interiéru, kde jsou nové produkty v rovnováze a doplňují se. Kromě obvyklých váz či svítidel prezentaci tentokrát doplňuje i skleněný stůl, mosazná knihovna, nástěnné objekty a prostorové plastiky. Celou instalaci jsme připravili ve spolupráci s kurátorkou Terezou Porybnou a její nadhled se promítl mimo jiné do toho, že expozice funguje jako celek. Je to takový dočasný budoár s neobvyklými skleněnými objekty.

Foto: Karin Zadrik

Čtyřramenný lustr ozvláštňují dlouhé střapce.

DECHEM je po deseti letech existence už zavedená značka. Co je jejím rukopisem a pamatujete si na svůj první Designblok?

V DECHEM pracujeme se sklem, s jemnými barvami a jejich kombinacemi, soustředíme se na jednoduché, ale působivé tvarosloví. U svítidel klademe také důraz na funkci a detaily zpracování. Vyrábíme vše u nás v Česku. Na Designbloku jsme byli za těch deset let téměř pokaždé, letos snad poosmé. Své první instalace vidíme živě před sebou.

Všechno jsme dodělávali po nocích a potom jsme tam strávili nonstop celý týden. Tato přehlídka nás vždycky motivuje představit nové produkty co nejlépe veřejnosti i kolegům. Posouvá nás to dopředu.

Skleněná váza, ale i svítidlo Bandaska se prosadilo v široké konkurenci a má stále více variant provedení. Jaké barvy jsou třeba z hlediska výroby nejnáročnější?

Zejména opalizující varianty, průhlednější barvy zase spíš odhalí uvnitř skloviny různé nečistoty a více jich musíme vyřazovat. Kolekce Bandaska vznikla v roce 2014 jako soubor tří tvarů váz: střední, vysoké a velké.

Časem jsme přidali také nejen verze XL a XXL, ale i drobnější mini. Základem je dvanáct barev, ale vyrábíme také unikátní varianty v limitovaných počtech a verze na zakázku.

Foto: Karin Zadrik

Jednoduchý tvar váz Konfeta zdobí barevné skleněné kousky.

Řada vašich váz funguje skvěle také jako svítidla. Odkud jste čerpali inspiraci?

Pracujeme s jednoduchými tvary, snažíme se, aby sklo nestálo světlu v cestě, a naopak v kombinaci s ním projevilo své dobré kvality. Když vyvíjíme svítidla, často i kombinujeme tvary, které už máme z minulosti, různě je zmenšujeme, zvětšujeme, převracíme, odřezáváme.

S partnerem žijete, pracujete, vychováváte děti. Kdo je u vás gejzír nápadů a jak váš tvůrčí proces vypadá, když už jde takzvaně do tuhého?

Gejzír možná překvapivě nejsme ani jeden, ale role máme za ty roky už docela přirozeně rozdělené a poměrně se v tom navzájem respektujeme. Samozřejmě se nám ale do práce propisuje soukromý život více než jiným, takže potom, když to jiskří zrovna doma, tak to jiskří i ve studiu. A obráceně. Ale pořád se učíme s tím nějak pracovat.

Umíte si sami vyfouknout sklo. Jaký to byl pocit napoprvé?

Úchvatný. Naprosté nadšení, které trvá už skoro dvacet let.

Foto: Tomáš Hercog

V čistě provedené prezentaci vyniká růžový skleněný stůl a mosazná knihovna.

Umělecké a užité sklo má v Česku ohromnou tradici. Kde byste ho chtěli vidět, řekněme, za dalších padesát let?

Ideálně stále u nás v Čechách. Přáli bychom si, aby se udrželo výrobní a technologické zázemí, aby bylo více menších dílen s nadšenými lidmi, kteří budou uchovávat tu tradici živou. Naše sklářství čeká nejspíš výzva, aby se podařilo předávat dovednosti dalším lidem, aby měli mladí o práci se sklem zájem.

Jaké výzvy čekají konkrétně vás dva?

V DECHEM máme o něco menší cíle. Nedávno jsme se přestěhovali, máme společný showroom v pražských Holešovicích se značkami Master &Master a Todus a snažíme se vybudovat místo, kde je možné se setkat s kvalitním českým designovým produktem.

Související témata:
DECHEM

Související články

Výběr článků

Načítám