Článek
Na Designbloku vystavujete pravidelně. Co nového prezentujete?
Nový je konferenční stolek z růžového taveného skla, čtyřramenný lustr, oválné nástěnné objekty i vázy Konfeta. Jsou to tvary ručně foukané do forem a poté doplněné na povrchu o střípky barevného skla. Každý kus představuje originál s unikátní konstelací barev.
Čím jste se tentokrát chtěli odlišit?
Instalace představuje esteticky soudržný celek interiéru, kde jsou nové produkty v rovnováze a doplňují se. Kromě obvyklých váz či svítidel prezentaci tentokrát doplňuje i skleněný stůl, mosazná knihovna, nástěnné objekty a prostorové plastiky. Celou instalaci jsme připravili ve spolupráci s kurátorkou Terezou Porybnou a její nadhled se promítl mimo jiné do toho, že expozice funguje jako celek. Je to takový dočasný budoár s neobvyklými skleněnými objekty.
DECHEM je po deseti letech existence už zavedená značka. Co je jejím rukopisem a pamatujete si na svůj první Designblok?
V DECHEM pracujeme se sklem, s jemnými barvami a jejich kombinacemi, soustředíme se na jednoduché, ale působivé tvarosloví. U svítidel klademe také důraz na funkci a detaily zpracování. Vyrábíme vše u nás v Česku. Na Designbloku jsme byli za těch deset let téměř pokaždé, letos snad poosmé. Své první instalace vidíme živě před sebou.
Všechno jsme dodělávali po nocích a potom jsme tam strávili nonstop celý týden. Tato přehlídka nás vždycky motivuje představit nové produkty co nejlépe veřejnosti i kolegům. Posouvá nás to dopředu.
Skleněná váza, ale i svítidlo Bandaska se prosadilo v široké konkurenci a má stále více variant provedení. Jaké barvy jsou třeba z hlediska výroby nejnáročnější?
Zejména opalizující varianty, průhlednější barvy zase spíš odhalí uvnitř skloviny různé nečistoty a více jich musíme vyřazovat. Kolekce Bandaska vznikla v roce 2014 jako soubor tří tvarů váz: střední, vysoké a velké.
Časem jsme přidali také nejen verze XL a XXL, ale i drobnější mini. Základem je dvanáct barev, ale vyrábíme také unikátní varianty v limitovaných počtech a verze na zakázku.
Řada vašich váz funguje skvěle také jako svítidla. Odkud jste čerpali inspiraci?
Pracujeme s jednoduchými tvary, snažíme se, aby sklo nestálo světlu v cestě, a naopak v kombinaci s ním projevilo své dobré kvality. Když vyvíjíme svítidla, často i kombinujeme tvary, které už máme z minulosti, různě je zmenšujeme, zvětšujeme, převracíme, odřezáváme.
S partnerem žijete, pracujete, vychováváte děti. Kdo je u vás gejzír nápadů a jak váš tvůrčí proces vypadá, když už jde takzvaně do tuhého?
Gejzír možná překvapivě nejsme ani jeden, ale role máme za ty roky už docela přirozeně rozdělené a poměrně se v tom navzájem respektujeme. Samozřejmě se nám ale do práce propisuje soukromý život více než jiným, takže potom, když to jiskří zrovna doma, tak to jiskří i ve studiu. A obráceně. Ale pořád se učíme s tím nějak pracovat.
Umíte si sami vyfouknout sklo. Jaký to byl pocit napoprvé?
Úchvatný. Naprosté nadšení, které trvá už skoro dvacet let.
Umělecké a užité sklo má v Česku ohromnou tradici. Kde byste ho chtěli vidět, řekněme, za dalších padesát let?
Ideálně stále u nás v Čechách. Přáli bychom si, aby se udrželo výrobní a technologické zázemí, aby bylo více menších dílen s nadšenými lidmi, kteří budou uchovávat tu tradici živou. Naše sklářství čeká nejspíš výzva, aby se podařilo předávat dovednosti dalším lidem, aby měli mladí o práci se sklem zájem.
Jaké výzvy čekají konkrétně vás dva?
V DECHEM máme o něco menší cíle. Nedávno jsme se přestěhovali, máme společný showroom v pražských Holešovicích se značkami Master &Master a Todus a snažíme se vybudovat místo, kde je možné se setkat s kvalitním českým designovým produktem.