Hlavní obsah

Designblok byl ve znamení sportu, skla a světla

Právo, Jan Šída

Osmnáctý ročník největší designové přehlídky ve střední Evropě Designblok, který skončil v pondělí, si zvolil jako hlavní téma sport. Organizátoři to vysvětlili tak, že umění, stejně jako sport, je současně hrou i tvrdou prací sehraných týmů.

Foto: Jan Šída, Právo

Některé vystavené artefakty byly inspirovány i folklórními prvky (Studio Křehký, Michal Bačák).

Článek

Proto například v hlavní hale pražského Průmyslového paláce, ve které proběhla hlavní část akce, nechali zavěsit 36 jízdních kol, symbol sportu, ale také trendy životního stylu.

Ovšem hlavním opěrným bodem proběhlého ročníku, na kterém prezentovalo své práce 197 tvůrců, 16 školních ateliérů a 70 galerií z dvaceti zemí, byl skleněný artefakt, často pojatý coby světelná instalace. Mnoho vystavovatelů pracuje se sklem jako s hlavním materiálem. Vytvářejí z něj interiérové produkty, které člověku zkrášlují jeho příbytky.

Jde především o světelná zařízení důmyslně kombinující hmotný materiál s nehmotným proudem světla. Velmi často současný výtvarník pracuje také s barevnými odlesky a stíny. Jako by chtěl přenést část galerie, ve které jsou prezentována umělecká díla, i do obyčejného bytu v každodenním provozu.

Když se lidé  dívali na práce návrháře Jakuba Berdycha, využívajícího tvaru lidské ruky jako nosiče pro svítidlo i zrcadlo, vzpomněli si možná na mýtus o Prométheovi, který pro lidi ukradl bohům oheň.

Studio Křehký prezentovalo bílé porcelánové vázy Michala Bačáka, inspirované moravským folklórem. Jeho odkaz byl patrný především v barevných květech zdobících oblá břicha váz. Využívání etnických odkazů či ornamentů se objevovalo často. Milan Pekař odkazoval k orientu jemnou drobnokresbou na povrchu hnědých váz, zatímco Rony Plesl reinterpretoval tradiční čínské vázy a ozvláštňoval je mechanickými hračkami.

Velké zastoupení měl také nábytek. I u něj byla důležitá originalita a nápaditost. Studio Invista představovalo hravé možnosti, jak udělat skříňky jako figury zvířat, zatímco Slezákovy závody vycházejí z tradice. Jejich židle a křesla evokovaly klasické tvary Thonetových výrobků.

Designblok  ukázal, že i drobná věc denní potřeby může mít svou estetickou hodnotu. Třeba takovou, jakou nabízely zvláštní tvary nůžek nebo brýlí. Vždyť krásu lze hledat i v nenápadném detailu.

Letošní přehlídka potvrdila stále rostoucí trend touhy po esteticky kvalitních produktech v našem okolí. Lidé už dávno pochopili, že krásná věc zpříjemňující život má uklidňující vliv. Člověk si tedy koupí nejen hmotný objekt, ale získá i duchovní kapitál.

Organizátoři v neděli předali Ceny Designbloku za nejlepší projekty v jedenácti kategoriích. Absolutním vítězem se stal designér Maxim Velčovský. Z plastových kbelíků vytvořil lustry Slunečnice, které bylo možné vidět ve střední hale Průmyslového paláce.

Související témata:

Výběr článků

Načítám