Článek
Proslulý červený koberec letos prošláply jako jedny z prvních střevíčky herečky Emannuelle Béartové, která je v porotě. Kamerám a fotoaparátům zamával předseda hlavní poroty Quentin Tarantino a režisér zahajovacího filmu Špatná výchova Pedro Almodóvar.
Demonstranti v Cannes (Foto: REUTERS)
Až na koberec letos došla také skupina filmových a televizních umělců a pracovníků bez stálého pracovního poměru a dala rozhodně najevo nespokojenost se svou sociální situací. "Naše trpělivost je u konce. Pokud se rychle nenajde řešení, tento festival neproběhne normálně," znělo ultimatum. Písmena na zádech demonstrantů tvořila heslo Négociation (Vyjednávání). Odpověď ministra kultury Rennaud Donnedieu de Vabres "Svět se nemůže změnit za 24 hodin" je sice příliš neuspokojila, ale příslib jednání nakonec atmosféru alespoň pro tuto chvili uklidnil, takže ceremoniál proběhl se vší parádou, jež mu náleží.
Almodóvar o sobě
Almodóvarův film Špatná výchova dal zahájení festivalu rozhodně zcela jiný punc než loňská - téměř vypískaná - nová verze Fanfána Tulipána.
Špatná výchova je velmi osobní výpovědí Almodóvara nejen na téma sexuální orientace. V nejlepších tradicích žánru "film noir" natočil nejvýznamnější španělský tvůrce současnosti sice trošku překombinovanou, nicméně velmi působivou studii manipulace, vydírání, vlivu výchovy a zážitků z dětství na osobnost člověka. "Není to autobiografie, ale je v tom hodně z mých osobních životních poznatků a zkušeností," řekl režisér.
Předseda poroty Quentin Tarantino (vlevo) vítá Pedra Aldmodóvara (foto: REUTERS)
Mistr ženských postav vypráví drama dvou chlapců, kteří vyrůstali v klášterní škole, kde proklamovaná sexuální čistota jejich vychovatelů neměla nic společného se skutečností. Chlapce zneužíval jejich učitel, což mělo celoživotní následky nejen pro toho, koho si "oblíbil."
Film uchvátil i hereckými výkony v čele s Gaelem Garciou Bernalem, který - kdyby Špatná výchova soutěžila - by se stal rázem horkým favoritem. Almodóvar ale soutěž v Cannes neriskuje. Před pěti lety se totiž jeho film Vše o mé matce musel spokojit jen s cenou za nejlepší režii. Fakt, že zahajoval festival, je pro něj velkým zadostiučiněním.
Druhý večer patřil premiéře historického velkofilmu Troja, který je také uveden mimo soutěž.