Hlavní obsah

Děláme hudbu k filmu o imigrantech, říká Mantu z Transglobal Underground

Právo, Šárka Hellerová

"Skupina Transglobal Underground hrála poprvé v Česku v roce 1997. Také nalézáme fanoušky na jiných místech, jezdíme víc na východ – Maďarsko, Slovensko, Polsko. To jsou pro nás vzrušující, nové oblasti, ve kterých jsme mile přijímáni, takže nejsme smutní. Je to tak, že stále děláme stejnou hudbu – chvíli jsme „in“ a pak zase ne," říká v rozhovoru pro Právo Hamid Mantu z Transglobal Underground.

Foto: Foto archiv , Právo

Transglobal Underground se o víkendu představili na Sázavafestu. Hamid Mantu (vl. jménem Hamilton Lee) zcela vpravo.

Článek

Cítíte se být hybateli hudebního vývoje?

Lidé říkají, že jsme si hudební styl, který hrajeme, sami vytvořili. Nevím, jestli to tak opravdu je, ale každopádně jsme se motali u jeho začátků. Tím jsme možná inspirovali několik lidí. Neustále cestujeme a sbíráme nápady po různých koutech zeměkoule.

V devadesátých letech měly hudební styly krátkou životnost. Nemrzí vás to?

Tou dobou jsme začínali a objevila se také vlna britpopu. Oasis, Blur a další kytarové kapely. Najednou jsme vyšli z módy. Předtím se o nás hodně mluvilo a o chvíli později jsme nikoho nezajímali. Ale nás to tolik neštve, jen je to teď těžší.

V jakém smyslu?

Z předních stran hudebních magazínů a z hledáčku médií jsme zmizeli. Začaly psát o Blur, Oasis a podobných. Museli jsme o pozornost bojovat. Ale hudbu děláme dodnes, koncertujeme, například i v Česku. Prvně jsme tu hráli tuším v devadesátém sedmém. Také nalézáme fanoušky na jiných místech, jezdíme víc na východ – Maďarsko, Slovensko, Polsko. To jsou pro nás vzrušující, nové oblasti, ve kterých jsme mile přijímáni, takže nejsme smutní. Je to tak, že stále děláme stejnou hudbu – chvíli jsme „in“ a pak zase ne.

Vaše hudba je označována jako world music. Není to málo?

Nemám to označení příliš rád. Říkal jsem si, že bychom tak mohli pojmenovat příští album a tím to vyřídit. Nic neznamená. Vymysleli ho žurnalisté a obchodníci, aby pojmenovali hudbu, která je více tradiční. Naštěstí se v obchodech nacházíme v různých odděleních, někdy i v rocku, popu nebo třeba indies a trance.

Zpíváte o věcech, které se okolo vás odehrávají. Jsou pro vás zajímavá politická témata?

Nepovažujeme se za politickou kapelu, ale většinou je jedna angažovaná píseň na albu. Naposled to byla skladba o hraničních kontrolách. O tom, jaké problémy mohou lidi potkat, když chtějí cestovat. Mám přítele Senegalce, který žije v Evropě. Po ní se může bezstarostně pohybovat, ale je pro něj obtížné jet domů. Stejně tak jedna má jemenská kamarádka. Je zpěvačka a cestuje po světě, ale nemůže navštívit svou rodinu. Nedostanou víza do své země. O tom je píseň Border Control.

Na poslední desce se k vám v jedné písni přidala vaše bývalá zpěvačka Natasha Atlas. Budete s ní dál spolupracovat?

Budeme s ní brzy hrát na maďarském festivalu Sziget, kde nám řekli, že o nás mají zájem, pouze když s námi bude Natasha zpívat. Také s ní a naším klávesákem pracujeme na hudbě k břišním tancům.

Pracujete už na novém albu?

Ne. Budeme nyní vytvářet soundtrack k filmu The Stranger. Je to o dvou marockých imigrantech s rozdílným charakterem, kteří na sebe narazí, a o problémech, které je a ostatní imigranty potkávají. Možná jste slyšeli o italských Romech a o tom, že se je a ostatní podivné mimozemšťany italská vláda pokouší vykopnout ze země. Myslím, že to je poměrně důležitý film. Jakmile se objeví nějaký problém, ve všech zemích z toho obviní imigranty. Je to nyní silné téma i v Anglii, kam proudí hodně pracovníků z východní Evropy. Není na tom nic špatného, chtějí pracovat a vydělat si na živobytí v jiné zemi.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám