Hlavní obsah

David Kollar: Mám rád hudebníky, kteří pracují pro film

Festival alternativní, elektronické a ambientní hudby Space X 2022 se již počtvrté uskuteční v Praze, a to od 23. do 24. září v Divadle X10. Kromě dua Rataj/ Török, Tara Fuki a Vladivojny La Chii s novou kapelou Tepe a září na něm v sobotu vystoupí vynikající slovenský kytarista David Kollar. Zahraje s italským trumpetistou Paolem Ranierim a americkým kytaristou Rickem Coxem, který hrál ve filmové hudbě k Americké kráse nebo k animovaným snímkům o hledání rybek Nema a Dory.

Foto: Arnold Horváth, Novinky

David Kollar

Článek

Jak vznikla tato sestava?

Ricka jsem poznal během pandemie. Sledoval jsem koncert trumpetisty Jona Hassella (1937– 2021) a všiml si kytaristy, kterým byl právě Rick. Zaujala mě jeho tvorba s Jonem Hassellem. Začali jsme si psát a sblížili se. Požádal mě o mé album, které pustil svému kamarádovi Thomasi Newmanovi. Zrovna pracovali na hudbě k filmu s Tomem Hanksem v hlavní roli.

Zpočátku jsem netušil, že se Rick podílí na tak velkých filmech. Pak mě pozval do Los Angeles, bydlel jsem u něj doma. Hodně jsme improvizovali a vyprávěl mi své zážitky s Jonem Hassellem. Dvakrát jsme byli i na nahrávací session u Thomase Newmana (mimo jiné autora hudby k filmům Americká krása, Železná lady či bondovkám Skyfall a Spectre, pozn. aut.).

Natočili jsme pár hodin hudby, kterou chci koncem roku dokončit. Tehdy mě napadlo pozvat Ricka do Evropy. Sdělil jsem to svému příteli Paolovi Ranierimu, protože právě on mě seznámil s hudbou Jona Hassella. Bez něj bych nevěděl, kdo je Rick. A on se k nám přidal.

Co vás zaujalo na Coxově tvorbě, v níž najdeme i hudbu k filmu Mumie na motivy Brama Stokera nebo k romantickému snímku Corrina, Corrina s Whoopi Goldbergovou?

Práce se zvukem. Rick dělá všechny elektronické zázraky na pódiu. Mám rád hudebníky tvořící pro film. Nedrží se klasické formy, hudba plyne jen tak moc, jak je potřeba. Rick a Jon jsou hudebními vizionáři, což zajímá i mě.

Jsou muzikanti, kteří rádi hrají už vymyšlenou hudbu, a jsou hudebníci, kteří naopak hledají nové fúze a souvislosti. S hudbou Ricka a Jona je to jako s malířskou technikou pentimento. Na starou vrstvu malby se nanáší nová vrstva s tím, že se stará přiznává. Tak vidím tuto hudbu já.

Jak bude vypadat vaše spolupráce?

Budeme improvizovat, ale některé části jsme si na dálku dopředu připravili. Koncerty budou otevřené novým nápadům. Necháme se unášet muzikou. Publikum zažije tvorbu hudby na vlastní uši.

Co vás zajímá na trubce, že tak často spolupracujete s trumpetisty, mezi nimiž byli i Erik Truffaz nebo Arve Henriksen?

Trubka je jako lidský hlas. Dokáže hrát melodie, které kytara nezahraje, myslím co do dynamiky a barvy. Proto jsem si zval ke spolupráci trumpetisty. Hodně jsem se od nich naučil i o kytaře.

Na čem nyní pracujete?

Plánuje se velký filmový projekt o bossovi slovenské mafie Mikuláši Černákovi. Měl bych na něm spolupracovat. Chtěl bych také dokončit materiál, který jsme nahráli u Thomase Newmana. Průběžně na něm pracuju s Arvem a Rickem. Vydat bych ho chtěl příští rok. A plánuju také vydat zápisky z USA.

Související témata:

Výběr článků

Načítám