Článek
O čem dneska na jevišti nejslavnější příběh d’artagnanovské a cyranovské Francie nevlídné první půle sedmnáctého století hrát? S každou novou filmovou adaptací se přece už dávno režiséři předhánějí, kdo vymyslí víc groteskních gagů bez ohledu na původní romantický půdorys románu!
Příkladem vpřed
Hrdinské a galantní historky členů královy a kardinálovy gardy v prvním období třicetileté války se režisérce prolnuly s dětským okouzlením následováníhodnými činy mušketýrského kadeta D’Artagnana a jeho v soubojích zkušenějších přátel.
A zázračně se jí dětství do duše vrátilo se vzpomínkami na poslední záchvěvy pražského jara před normalizačním ubezdušením, prožívané v žižkovském pavlačáku, umocňované dobovým fenoménem liverpoolských Beatles.
Jakkoli brněnská inscenace, ve které se v hlavní roli gaskoňského rytíře zjevil Michal Isteník - mezitím stvořil v Brně (také v Buranteatru) tucet podobně brilantních rolí, takže už dokonce i povltavská stoliční provincie zaregistrovala jeho mimořádné dispozice a ocenila ho v březnu titulem „věčný“, nebo „vděčný?“ Talent roku 2011 – byla veleúspěšná, teprve v Praze se režisérčin původní záměr naplnil dokonale.
Vlídně zdůraznila naivitu příhod groteskním hereckým přehráváním situací inspirovaných v případě Kláry Sedláčkové-Oltové (Konstance), Marka Němce (D’Artagnan), Heleny Dvořákové (Mylady), ale i dalších němou érou filmu.
Beatles se rozešli
Herecké pojetí v Třech mušketýrech dominuje. Jan Vondráček, Miroslav Hanuš, Pavel Tesař v titulních rolích Athose, Porthose, Aramise jsou rozkošně pitomí a stateční, ostatní pak se stejným zanícením ztvárňují postavy historické, ale také sousedské společenství pražské pavlače s hostincem, zacházejícími hesly na zdi, s povinnou vlajkovou výzdobou i s pýchou nad porážkou Rusů (2 : 0, 4 : 3).
A to všechno prostupují nádherné písničky Brouků, až do šoku z jejich rozchodu. Ona tehdy opravdu skončila doba statečných činů, naděje, pospolitosti, a začínal čas nové přetvářky a falše. Páteře se začínaly křivit a mnohé už zůstaly křivé na věky.
Divadlo v Dlouhé Praha - Alexandr Dumas: Tři mušketýři. Dramatizace Hana Burešová a Štěpán Otčenášek s použitím překladu Růženy a Jaroslava Pochových. Režie Hana Burešová, dramaturgie Štěpán Otčenášek, scéna David Marek, kostýmy Samiha Malehová, pohybová spilupráce Josef Jurásek, hudba - výběr z písní Beatles. Premiéra 21. dubna, psáno z reprízy 10. května 2012.