Článek
Na druhém místě skončili Fugees s Killing Me Softly, které dávalo přednost 11 procent lidí, (necelých 1500 hlasů). Třetí skončil hit Nirvany Smells Like Teen Spirit v podání Tori Amos s 9,5 procenty a necelými 1300 hlasů.
Tentokrát uspěl i český interpret. Schelingerovo podání balady Deep Purle Soldier Of Fortune přezvané na Šípkovou Růženku upřednostnilo 8,1 procenta posluchačů, což představuje přes tisíc hlasů. První pětici uzavírá Sinead O´Connor se svou verzí písně Nothing Copares 2 U, kterou složil Prince. Přes pět set padesát hlasů představovalo podíl 4,2 procenta.
Do první desítky se ještě dostaly Sweet Dreams v podání Marylina Mansona, Love Hurts od Nazareth, All Along The Watchtower v interpretaci Jimiho Hendrixe, Twist And Shout od Beatles a Easy od Faith No More.
Nejúspěšnější coververze
Dylanovo Klepání na nebeskou bránu zaznělo poprvé ve filmu Pat Garret a Billy The Kid z roku 1973. Autor si ji oblíbil a pravidelně ji zařazoval do koncertního repertoáru, zaujala však i mnohé další muzikanty. Skladbu převzaly desítky kapel a interpretů, hrál ji Eric Clapton, Avril Lavigne i Wyclef Jean z Fugees, stejně jako punkoví Red Alert, představitelé nové vlny Television a gothicrockoví Sisters Of Mercy, nemluvě o parodické verzi Tří sester.
Guns N´Roses ji zařadili v rode 1991 na album Use Your illusiions II. Písni dodali na dramatičnosti, kterou umocnilo Slashovo kytarové sólo a vícehlasý zpěv. [videoklip zde]
Písničku Killing Me Softly složil na konci šedesátých let Charles Fox, kterého inspirovala báseň Lori Liebermanové. Píseň patří mezi evergreeny, které nazpívala řada předních interpretů, asi nejvíce ji proslavila Roberta Flacková, ale v repertoáru ji měl i Engelbert Humperdinck, jazzová zpěvačka Cassandra Wilsonová, muzikálová diva Shriley Basseyová a hrál i big band Woodyho Hermana. V polovině 90. let ji po svém přepracovala skupina The Fugees.
Smells Like Teen Spirit z druhého veleúspěšného alba Nirvany Nevermind se stalo teenagerovskou hymnou počátku devadesátých let. Píseň ovládla éter a také ji do svého repertoáru převzala celá řada interpretů. Hráli ji i hutní postpunkoví The Melvins, ale chopil se jí i veterán Paul Anka. Verze Tori Amos patří k nejoriginálnějším.
Jiří Schelinger, který v normalizační kulturní poušti jako jeden z mála prosazoval hard rock, převzal řadu písní od anglických tvrdých rockových kapel, sáhl i po Black Sabbath. Šípková Růženka je jednou z nich, i když se stylově odlišuje. Balada v Soldier Of Fortune také album Stormbringer z roku 1975 uzavírá. O rok později vyšla na singlu česká verze.
Série anket na Novinkách pokračuje i v dalších týdnech. Volit se bude nejlepší kytarové sólo či riff. Lze stále posílat nominace na emaily: novinkysolo@seznam.cz, novinkyriff@seznam.cz.