Hlavní obsah

Colours of Ostrava vygradoval zemitou energií Larkin Poe i taneční show Martina Garrixe

Právo, Tomáš S. Polívka

Poslední den festivalu Colours of Ostrava přinesl mimo jiné závažné poselství ukrajinského projektu Balaklava Blues či křehkou krásu balad Markéty Irglové. Publikum nadchl i svěží kytarový rock irských Inhaler, kapely syna Bona Voxe z U2. Kladem festivalu zůstala pestrost.

Foto: Tomáš S. Polívka

Americká sesterská kapela Larkin Poe.

Článek

Festival Colours of Ostrava měl vlastně dvojí finále. O to první se euforickým, razantním a nadčasovým pojetím blues rocku postaraly temperamentní Američanky, sestry Lovellovy se svou kapelou Larkin Poe.

„Lidi, tahle písnička je stará sto let,“ ohlásily úpravu gospelového tradicionálu John The Revelator a diváky u druhé z hlavních scén s ní dostaly do stavu vytržení. Dařilo se jim to ale i s autorskými skladbami.

Na Colours of Ostrava je nejhezčí a specifické, že se mohou sejít posluchači rozdílného vkusu a nepřekážet si. S příznivci bezstarostného tance se rozloučil nizozemský DJ Martin Garrix. Jeho vystoupení bylo vystavěno, kromě samozřejmých extrémně hlasitých beatů, na efektní světelné show a pyrotechnice.

Zcela odlišně využil elektroniku v Kanadě realizovaný projekt ukrajinských hudebníků Balaklava Blues. Po hudební stránce byl zpestřený živými nástroji i hostováním karvinského pěveckého sboru Permoník.

Nejdůležitější bylo ovšem poselství celého pásma, nesené zpěvem frontwoman Marichky. Obsah písní, často těžících z lidové tradice, podtrhovaly působivé vizuály, filmové dotáčky i překlady textů do angličtiny promítané na obrazovky. Třeba o tom, jaké to je bát se o život, blízké, domov, budoucnost, jaké je chtít jen přežít.

Nešlo přitom o nic bolestínského či depresivního, ale o sdílení naděje ve vítězství spravedlnosti prostřednictvím hudby. Byl to jeden z nejemotivnějších zážitků ostravského festivalu.

Foto: Tomáš S. Polívka

V čele skupiny Inhaler stojí Elijah Hewson, syn Bona Voxe z U2.

Kdo by nevěděl o rodinných souvislostech, snadno by označil irské Inhaler za pouhou, ač kvalitní kopírku U2. Už kvůli barvě a zajíkavé sugestivitě hlasu frontmana Elijaha Hewsona. Ono je navíc snadné nevědět, protože Elijah z pochopitelných důvodů jméno táty nerozkřikuje.

Geny Bona Voxe ovšem zapřít nemůže. Naštěstí je nepromarnil třeba tím, že by se raději rozhodl nedělat muziku. Inhaler se v Ostravě představili jako přesvědčivý celek, který se prosadil jen díky talentu.

Markéta Irglová, doprovázená nadnárodní kapelou a smyčcovým kvintetem Jihočeské filharmonie, nabídla pokoru, krásu a něhu. Představila jak písně z chystané desky Lila, tak ty ověřené včetně Falling Slowly.

Brilantní pocitovou písničkářkou byla vždy, překvapením po pauze v činnosti ovšem bylo, jak ještě vyrostla výrazově a pěvecky. Pokud měl festival svůj tichý a křehký vrchol, stal se jím koncert Irglové.

Může se vám hodit na Zboží.cz:

Výběr článků

Načítám