Hlavní obsah

Co nám sdělují Hankeho Otisky generací

3:00
3:00

Poslechněte si tento článek

Říkal jsem si, že bych měl první letošní text této rubriky začít nějak pozitivně. A myslím, že jsem takový námět našel. Je jím výstava Jiřího Hankeho Otisky generace (1986–2024), kterou připravil kurátor Vladimír Birgus. V Leica Gallery v Praze je k vidění do 12. ledna.

Foto: Jiří Hanke

Hana N. a dcery Hana a Tereza v roce 1991 a pak 2007

Článek

V roce, kdy kladenský fotograf Hanke, jehož význam dalece přesahuje region (jeho cykly jsou brány v potaz i v zahraničí), oslavil osmdesátku, učinil inventuru svého téměř čtyřicet let vznikajícího cyklu. Princip Otisků generace je jednoduchý. Fotograf před svůj fotoaparát postaví otce se synem, matku s dcerou, otce s dcerou a podobně.

Snímá je černobíle, v polocelku, vesměs v jejich prostředí, nechá je dívat se přímo do objektivu. Zůstává věrný své analogové dvouoké zrcadlovce. Jeho koncept nevykazuje cílené sociologicko-psychologicko-kulturní ambice, jaké měli Jiří Poláček, Jan Malý, Ivan Lutterer, když ve svém pojízdném ateliéru fotili lidi z ulice pro cyklus Český člověk (jejich kniha vyšla roku 1997, všichni tři tvůrci jsou dnes bohužel po smrti).

Hanke prostě jen ukazuje dvě, někdy i tři generace spjaté geny, krví, rodinou. Nechá na divákovi, aby hledal, nakolik se dcera či syn podobají nebo nepodobají matce nebo otci.

Glosa: Sbohem, Depresivní děti. Sbohem, Masopuste

Divadlo

Ve svém celku je to mnohem zajímavější průzkum, než když u malých dětí rozněžněle pátráme, jestli se potomek víc podobá mamince nebo tatínkovi.

S ubíhajícím časem Otisky generace získávají i na dokumentární hodnotě. Čím jsou snímky starší, tím více si také všímáme, co měli lidi na sobě, jaké nosili účesy, jaké bylo okolní prostředí. A v případech, kdy se autor vrátí ke svým „objektům“ po letech, se zájmem a nejednou i s údivem sledujeme, co s dotyčnými provedla doba uplynulá od předchozího focení.

A pak se také v Otiscích generace vyskytuje aspekt atraktivity. Hanke totiž oslovoval i známé osobnosti, většinou z kultury. Kupříkladu výtvarníka Milana Grygara a jeho syna Štěpána, fotografa. V prvním roce cyklu portrétoval sochaře Olbrama Zoubka se synem Jasanem.

A ovšem v roce 1995 se mu před objektiv postavili kladenští Jaromírové Jágrové, otec podnikatel a syn hokejista, tehdy hvězda NHL.

Kromě toho Hanke umístil před objektiv i své blízké a rovněž sám sebe.

Na začátku glosy jsem avizoval pozitivnost. V Otiscích generace je přítomna neokázale, nedemonstrovaně, ale zcela zřejmě.

Spočívá už v samotném pokračování života v potomcích a také v nadgeneračnosti cyklu. To je v nynější éře, která tolik tematizuje generační průrvy, cenná věc.

(Autor je editorem webu ČT art)

Glosa: Na Zuzanu Navarovou se nedá jen tak zapomenout

Hudba

Glosa: Absence muzea fotografie je skoro absurdní

Kultura
Související témata:

Výběr článků

Načítám