Hlavní obsah

Clint Eastwood, Angelina Jolie a Výměna

Právo, Věra Míšková

Jako tygřice vycenila Angelina Jolie na letošním canneském festivalu zuby hned dvakrát: poprvé v animovaném filmu Kung–fu Panda, kde tygřici namluvila, podruhé v soutěžním snímku režiséra Clinta Eastwooda Výměna, který nyní přichází do našich kin a v němž ztvárnila matku, jež bojuje o své ztracené dítě.

Foto: Reuters

Americká herečka Angelina Jolie podpořila barvou své róby na udílení cen BAFTA kampaň #MeToo.

Článek

Eastwood natočil film podle skutečného případu vraha, který řádil na konci 20. let minulého století v Los Angeles a měl na svědomí dvacet dětí. Hrůznou historii objevil scenárista Michael Straczynski před sedmi lety v archívu losangeleské radnice, kde měl tento starý případ přijít spolu s dalšími ke zničení a Straczynski dostal nabídku se jimi pro inspiraci „prohrabat“.

„Rád vyprávím a vždy k tomu hledám zajímavé, dramatické příběhy. Tento mě zaujal hned, jakmile mi dal producent Brian Grazer přečíst scénář. Důležité však bylo, že roli přijala Angelina, protože role Christine je díky vypjatým emocím nesmírně těžká. V obecnějším měřítku je to ale film o boji jednotlivce proti státní mašinérii, což je vždy aktuální problém,“ řekl v Cannes Eastwood, který natočil Výměnu solidním, ale také velmi tradičním stylem v poněkud přehnaném rozměru 141 minut.

Jolie hraje Christine Collinsovou, matku – samoživitelku, která zarputile pátrá po svém zmizelém, pravděpodobně zavražděném devítiletém synovi. Ani její, ani policejní pátrání však nikam nevede. Ale když jí policie po čase s velkou slávou a za přítomnosti médií předá  dítě, o němž tvrdí, že je to její nalezený syn Walter, a ona okamžitě pozná, že to její syn není, začíná se odvíjet velké drama.

Drama ženy, která se pro svou pravdu dostane do konfliktu se zkorumpovanou losangeleskou policií i s celou státní byrokracií, jež nehodlá připustit selhání ani omyl a nezastaví se ani před zavřením zoufalé, ale stále pevně odhodlané a ve své jistotě neústupné matky do blázince.

„Po přečtení scénáře jsem prostudovala hodně autentických materiálů, ale těsně před natáčením jsem to všechno zapomněla a jako inspirace mi úplně stačilo představit si pocity matky, která přišla o dítě,“ řekla v Cannes tehdy těhotná Jolie.

Faktem je, že se s touto rolí vyrovnala úctyhodně.

Přestylizovaná Angelina 

To spíš kameraman Tom Stern a další Eastwoodovi spolupracovníci nesou vinu za to, že až příliš silně nalíčená a dobově stylizovaná Jolie s nejvýraznějšími rudými rty jaké si lze představit a v oblečení dokonalém až po nejmenší doplněk je snímána a zobrazována spíš jako objekt hodný obdivu, pozornosti a ocenění, než jako trpící a neúnavně bojující matka.

Film se navíc rozpadá na dvě linie. Jednu tvoří Christinin zápas o nalezení syna, druhou detektivní část, pátrání a snaha o dopadení sériového vraha, jehož obětí se malý Walter možná stal. Jejich podíl na filmu je ale bohužel nevyvážený, a navíc, při vší úctě k bolesti matky, je detektivní linie přece jen napínavější, divácky atraktivnější i lépe a působivěji napsaná i natočená. V té první se totiž možná scenárista i režisér až příliš spolehli na to, že mateřský zápas o dítě je emotivně dostatečně silný sám o sobě a v podání Jolie dvajnásob, a že víc pro to není potřeba udělat.

Vzdor těmto výhradám je ale Výměna solidně natočený film. Sice ho neocenila canneská festivalová porota, ale má zajisté „našlápnuto“ na oscarovou noc. Ostatně Jolie už má nominaci na Zlatý glóbus a Clint Eastwood rovněž, i když tentokrát nikoli jako režisér, ale jako autor hudby.

Výměna, USA 2008, Režie: Clint Eastwood, hrají: Angelina Jolie, John Malkowich, Jason Butler Harner aj.

Související témata:

Výběr článků

Načítám