Hlavní obsah

Claudelův Polední úděl je podle kritiků inscenací roku

Praha

Inscenací roku 2011 se v anketě Divadelních novin stal Claudelův Polední úděl režisérky Hany Burešové v pražském Divadle v Dlouhé. Druhé místo obsadil postmoderně dekomponovaný a kontroverzně přijímaný Král Lear režiséra Jana Nebeského v Národním divadle. Třetí skončil Uhdeho, Štědroňův a Morávkův opus Leoš brněnského Divadla Husa na provázku. Na čtvrtém místě je Mikuláškova Europeana inscenovaná v brněnské Redutě podle textu Patrika Ouředníka.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Helena Dvořáková jako Ysé, Miroslav Hanuš v roli Amalrika (Polední úděl)

Článek

"Tyto čtyři inscenace se od ostatních mírně oddělily, nicméně se zdá, že mezi loňskými inscenačními počiny, byť Polední úděl zvítězil jednoznačně, nebyl jasný favorit," uvedl v komentáři k 19. ročníku ankety zveřejněné v prvním letošním čísle tohoto odborného čtrnáctideníku redaktor Vladimír Hulec. Hlasovalo 110 kritiků, publicistů a teatrologů, kteří upozornili na nejzajímavější, nejpozoruhodnější, nejkvalitnější a nejvýraznější inscenace či projekty českého divadla.

"Tyto čtyři inscenace se od ostatních mírně oddělily, nicméně se zdá, že mezi loňskými inscenačními počiny, byť Polední úděl zvítězil jednoznačně, nebyl jasný favorit," uvedl v komentáři k 19. ročníku ankety zveřejněné v prvním letošním čísle tohoto odborného čtrnáctideníku redaktor Vladimír Hulec. Hlasovalo 110 kritiků, publicistů a teatrologů, kteří upozornili na nejzajímavější, nejpozoruhodnější, nejkvalitnější a nejvýraznější inscenace či projekty českého divadla.

"Tyto čtyři inscenace se od ostatních mírně oddělily, nicméně se zdá, že mezi loňskými inscenačními počiny, byť Polední úděl zvítězil jednoznačně, nebyl jasný favorit," uvedl v komentáři k 19. ročníku ankety zveřejněné v prvním letošním čísle tohoto odborného čtrnáctideníku redaktor Vladimír Hulec. Hlasovalo 110 kritiků, publicistů a teatrologů, kteří upozornili na nejzajímavější, nejpozoruhodnější, nejkvalitnější a nejvýraznější inscenace či projekty českého divadla. S hodnocením odborníků koresponduje zájem diváků. Polední úděl v Dlouhé měl od premiéry loni v dubnu 14 repríz a je stále vyprodán. Kapacita je však v tomto případě omezena na 90 míst; inscenace se hraje v hledišti a diváci sedí na jevišti. Stejně tak Morávkův opus Leoš v Brně láká publikum. První reprízy byly prakticky vyprodány, nejbližší možnost představení vidět je koncem února.

"Tyto čtyři inscenace se od ostatních mírně oddělily, nicméně se zdá, že mezi loňskými inscenačními počiny, byť Polední úděl zvítězil jednoznačně, nebyl jasný favorit," uvedl v komentáři k 19. ročníku ankety zveřejněné v prvním letošním čísle tohoto odborného čtrnáctideníku redaktor Vladimír Hulec. Hlasovalo 110 kritiků, publicistů a teatrologů, kteří upozornili na nejzajímavější, nejpozoruhodnější, nejkvalitnější a nejvýraznější inscenace či projekty českého divadla. S hodnocením odborníků koresponduje zájem diváků. Polední úděl v Dlouhé měl od premiéry loni v dubnu 14 repríz a je stále vyprodán. Kapacita je však v tomto případě omezena na 90 míst; inscenace se hraje v hledišti a diváci sedí na jevišti. Stejně tak Morávkův opus Leoš v Brně láká publikum. První reprízy byly prakticky vyprodány, nejbližší možnost představení vidět je koncem února.

"Na Krále Leara máme lepší vstupenky k dispozici až na březen," charakterizoval návštěvnost mluvčí činohry Národního divadla Tomáš Staněk. I když nejde o "tahák" typu Sluhy dvou pánů a vyprodáno není. "Do června bude ještě desítka repríz. Po té nejbližší 18. ledna chystáme besedu diváků s inscenátory a herci," dodal. Česká první scéna tak chce tato netradiční setkání čas od času připravovat i u dalších projektů.

Příšerné děti Alice Nellis

Pátá se v anketě Divadelních novin umístila inscenace opery Phila Glasse Les enfants terribles (Příšerné děti), kterou s týmem Národního divadla připravili v bývalé vývařovně léčebny v Bohnicích režisérka Alice Nellis a dirigent Petr Kofroň. Byla zároveň prvním operním titulem. Následují Poslední chvíle lidstva, jež podle dramatické ságy Karla Krause připravil v pražském Divadle Komedie mezinárodní tým Katharina Schmittová, Thomas Zielinski a Alexander Riemenschneider, ostravský Gottland režiséra Jana Mikuláška, plzeňský Amberville (první loutkářská produkce) režiséra Radovana Lipuse, Naši furianti Jana Borny v Divadle v Dlouhé a česká premiéra hry Blecha americké dramatičky Naomi Wallaceové režiséra Petera Gábora v Ostravě.

Pátá se v anketě Divadelních novin umístila inscenace opery Phila Glasse Les enfants terribles (Příšerné děti), kterou s týmem Národního divadla připravili v bývalé vývařovně léčebny v Bohnicích režisérka Alice Nellis a dirigent Petr Kofroň. Byla zároveň prvním operním titulem. Následují Poslední chvíle lidstva, jež podle dramatické ságy Karla Krause připravil v pražském Divadle Komedie mezinárodní tým Katharina Schmittová, Thomas Zielinski a Alexander Riemenschneider, ostravský Gottland režiséra Jana Mikuláška, plzeňský Amberville (první loutkářská produkce) režiséra Radovana Lipuse, Naši furianti Jana Borny v Divadle v Dlouhé a česká premiéra hry Blecha americké dramatičky Naomi Wallaceové režiséra Petera Gábora v Ostravě.

Pátá se v anketě Divadelních novin umístila inscenace opery Phila Glasse Les enfants terribles (Příšerné děti), kterou s týmem Národního divadla připravili v bývalé vývařovně léčebny v Bohnicích režisérka Alice Nellis a dirigent Petr Kofroň. Byla zároveň prvním operním titulem. Následují Poslední chvíle lidstva, jež podle dramatické ságy Karla Krause připravil v pražském Divadle Komedie mezinárodní tým Katharina Schmittová, Thomas Zielinski a Alexander Riemenschneider, ostravský Gottland režiséra Jana Mikuláška, plzeňský Amberville (první loutkářská produkce) režiséra Radovana Lipuse, Naši furianti Jana Borny v Divadle v Dlouhé a česká premiéra hry Blecha americké dramatičky Naomi Wallaceové režiséra Petera Gábora v Ostravě. Podle Hulce se letos výrazněji než kdy jindy tipy rekrutují z městských kulturních center. Mimo Prahu, Brno a Ostravu bodovala výrazněji pouze plzeňská Alfa s drsnou plyšákovou groteskou Amberville. Tipující uvedli také projekt Ambrosia pražsko-kukských Geisslers Hofcomoedianten a Radokovu inscenaci Jak se vám líbí připravenou s českobudějovickými herci na otáčivém hledišti v Českém Krumlově.

Pátá se v anketě Divadelních novin umístila inscenace opery Phila Glasse Les enfants terribles (Příšerné děti), kterou s týmem Národního divadla připravili v bývalé vývařovně léčebny v Bohnicích režisérka Alice Nellis a dirigent Petr Kofroň. Byla zároveň prvním operním titulem. Následují Poslední chvíle lidstva, jež podle dramatické ságy Karla Krause připravil v pražském Divadle Komedie mezinárodní tým Katharina Schmittová, Thomas Zielinski a Alexander Riemenschneider, ostravský Gottland režiséra Jana Mikuláška, plzeňský Amberville (první loutkářská produkce) režiséra Radovana Lipuse, Naši furianti Jana Borny v Divadle v Dlouhé a česká premiéra hry Blecha americké dramatičky Naomi Wallaceové režiséra Petera Gábora v Ostravě. Podle Hulce se letos výrazněji než kdy jindy tipy rekrutují z městských kulturních center. Mimo Prahu, Brno a Ostravu bodovala výrazněji pouze plzeňská Alfa s drsnou plyšákovou groteskou Amberville. Tipující uvedli také projekt Ambrosia pražsko-kukských Geisslers Hofcomoedianten a Radokovu inscenaci Jak se vám líbí připravenou s českobudějovickými herci na otáčivém hledišti v Českém Krumlově.

Pátá se v anketě Divadelních novin umístila inscenace opery Phila Glasse Les enfants terribles (Příšerné děti), kterou s týmem Národního divadla připravili v bývalé vývařovně léčebny v Bohnicích režisérka Alice Nellis a dirigent Petr Kofroň. Byla zároveň prvním operním titulem. Následují Poslední chvíle lidstva, jež podle dramatické ságy Karla Krause připravil v pražském Divadle Komedie mezinárodní tým Katharina Schmittová, Thomas Zielinski a Alexander Riemenschneider, ostravský Gottland režiséra Jana Mikuláška, plzeňský Amberville (první loutkářská produkce) režiséra Radovana Lipuse, Naši furianti Jana Borny v Divadle v Dlouhé a česká premiéra hry Blecha americké dramatičky Naomi Wallaceové režiséra Petera Gábora v Ostravě. Podle Hulce se letos výrazněji než kdy jindy tipy rekrutují z městských kulturních center. Mimo Prahu, Brno a Ostravu bodovala výrazněji pouze plzeňská Alfa s drsnou plyšákovou groteskou Amberville. Tipující uvedli také projekt Ambrosia pražsko-kukských Geisslers Hofcomoedianten a Radokovu inscenaci Jak se vám líbí připravenou s českobudějovickými herci na otáčivém hledišti v Českém Krumlově. Na prvním místě se ocitlo Národní divadlo se sedmi tituly. Následují pražské scény Divadlo v Dlouhé a Divadlo Komedie, za nimiž jsou těsně brněnská Husa na provázku, Národní divadlo moravskoslezské Ostrava a Reduta Národního divadla Brno. Čtyři inscenace měl v anketě režisér Jan Mikulášek.

Pátá se v anketě Divadelních novin umístila inscenace opery Phila Glasse Les enfants terribles (Příšerné děti), kterou s týmem Národního divadla připravili v bývalé vývařovně léčebny v Bohnicích režisérka Alice Nellis a dirigent Petr Kofroň. Byla zároveň prvním operním titulem. Následují Poslední chvíle lidstva, jež podle dramatické ságy Karla Krause připravil v pražském Divadle Komedie mezinárodní tým Katharina Schmittová, Thomas Zielinski a Alexander Riemenschneider, ostravský Gottland režiséra Jana Mikuláška, plzeňský Amberville (první loutkářská produkce) režiséra Radovana Lipuse, Naši furianti Jana Borny v Divadle v Dlouhé a česká premiéra hry Blecha americké dramatičky Naomi Wallaceové režiséra Petera Gábora v Ostravě. Podle Hulce se letos výrazněji než kdy jindy tipy rekrutují z městských kulturních center. Mimo Prahu, Brno a Ostravu bodovala výrazněji pouze plzeňská Alfa s drsnou plyšákovou groteskou Amberville. Tipující uvedli také projekt Ambrosia pražsko-kukských Geisslers Hofcomoedianten a Radokovu inscenaci Jak se vám líbí připravenou s českobudějovickými herci na otáčivém hledišti v Českém Krumlově. Na prvním místě se ocitlo Národní divadlo se sedmi tituly. Následují pražské scény Divadlo v Dlouhé a Divadlo Komedie, za nimiž jsou těsně brněnská Husa na provázku, Národní divadlo moravskoslezské Ostrava a Reduta Národního divadla Brno. Čtyři inscenace měl v anketě režisér Jan Mikulášek.

"Oproti minulým letům je sympatický nárůst hlasů ostravským scénám, které se sice roztříštily do tří divadel devíti inscenacím, ale tolik jich už dávno Ostrava nezískala. Zásluhu na tom jistě má i na listopad přesunutá přehlídka Ost-ra-var, která ve vhodný 'předanketní' čas přitáhla širší pozornost divadelních publicistů," dodal Hulec.

Výběr článků

Načítám