Hlavní obsah

Český sen: reklama k přemýšlení

Novinky, Jana Perglerová
PRAHA

Celovečerní dokumentární film Český sen, který se skrýval za masivní reklamní kampaní na pražských cityboardech, letácích a v upoutávkách České televize na otevření neexistujícího hypermarketu v Praze-Letňanech, má podle slov tvůrců za cíl také podnítit diváky, aby při sledování reklam více přemýšleli.

Foto: Martina Žáčková

Snowtubing je oblíbenou atrakcí zejména u dětí.

Článek

Premiéru absolventského filmu studentů pražské FAMU Víta Klusáka a Filipa Remundy uvidíme v ČT zřejmě až v říjnu příštího roku. Autoři na páteční tiskové konferenci oznámili, že cílem filmového projektu je zaznamenat vznik, průběh a dopad reklamní kampaně na obyvatele České republiky. "Film má mít váhu sociologickou, nejen filmovou," dodal děkan FAMU Michal Bregant.

Na otevření fiktivního hypermarketu se minulou sobotu sjely stovky lidí, toužících levně nakoupit například televizi za pětset korun nebo kilo kuřecích řízků za 52 Kč. Ve filmu jsou zaznamenány pohoršené, ale i úsměvné reakce návštěvníků, když na louce v Letňanech zjistili, že jde o mystifikaci.

"Chtěli jsme ukázat, jak mocná je reklama a že je možné účinně propagovat i neexistující obchod nebo výrobek. Chtěli jsme upozornit na iluzornost světa vytvářeného reklamou," uvedl Klusák.

Ve filmu bude i tiskovka

Na tiskové konferenci, jejíž záznam také ve filmu uvidíme, došlo k několika názorovým střetům. Např. docent Milan Šmíd z Fakulty sociálních věd a publicistiky vytkl ČT, že "uváděla veřejnost v omyl a podváděla vlastním jménem. ČT by měla být důvěryhodné médium," prohlásil Šmíd.

"Veřejnoprávní charakter ČT jí mimo jiné ukládá podporovat spolupráci s mladými autory, jejich experimentální hledání, jejich zdravou provokaci. V souladu s posláním ČT je i podpora projektů, které se zaměřují na mediální výchovu,a to je právě tento případ," řekl Právu mluvčí televize Richard Klatovský.

"Žádná reklama není úplnou informací. Reklama na Český sen nebyla lživější než reklama na prací prášek," zastal se svých studentů, ale i ČT vedoucí katedry dokumentární tvorby FAMU Karel Vachek.

Advokátka Marie Myslilová se domnívá, že reklamní akce na otevření fiktivního hypermarketu není klamavou akcí. "Projev, kteří aktéři činili, tedy reklamní kampaň a v této souvislosti vytvořené filmové dílo, je bez jakéhokoliv vztahu k obchodní soutěži," uvádí Myslilová v písemných podkladech pro novináře.

Na financování filmu se kromě FAMU, která vedle technického zázemí přispěla 380 tisíci korunami, podílela ČT a Fond pro rozvoj české kinematografie. Podle tiskového mluvčího Rady fondu Jana Bernarda bylo již v roce 2001 rozhodnuto o udělení návratné finanční pomoci ve výši jednoho miliónu korun. Šéfproducent centra dokumentaristiky ČT Damián Kaušitz doplnil, že "externí koprodukční vklad ČT byl nižší než půl miliónu korun." ČT vyrobila upoutávky a přispěla vkladem vysílacího času.

Související témata:

Související články

Baldachýn a velké odhalení!

Dnešní Baldachýn zítra přinese velké odhalení! Ano... v té větě je trošku rozpor, přesto se uvnitř článku dozvíte hodně zajímavého o chybách v Matrixu, kondici...

Stovky Pražanů naletěly dokumentaristům

Nový nákupní kolos, nebo jen smyšlenka, která měla přilákat co nejvíce lidí pro chystaný dokument České televize? Touto otázkou se v posledních dnech zabývala...

Výběr článků

Načítám