Hlavní obsah

Český sen - bublina, která jen tak nesplaskne

Právo, Michal Procházka

Film, který se jmenuje Český sen, by mohl vzbuzovat samé vlastenecké pocity, stejně jako podporovat patriotismus. Ve skutečnosti je to naopak. Snímek, jenž právě přichází do našich kin, je plný nepříjemných otázek a humoru, u kterého přichází za smíchem stud a mrazení.

Foto: Florbalová škola Plzeň
Článek

Vít Klusák a Filip Remunda, dva mladí filmaři a studenti pražské FAMU, se převlékli za manažery a za pomoci špičkových marketingových a reklamních expertů navrhli nový hypermarket, který měl otevřeno pouze jeden den, 31. května 2004.

Před rokem nalákali přes čtyři tisícovky lidí jen na plachtu nataženou na lešení a za pomoci 11 štábů natočili, jak se natěšení a "podvedení" konzumenti chovají. Proč to udělali? ptají se diváci filmu stejně jako už skutečný plakát a upoutávka.

Oba dva tvůrci "hrají", obsadili se do hlavních rolí. Snaží se představovat exemplární manažery, ačkoliv mezi nimi a jejich rolemi vnímáme zřetelný odstup. Vypadají trochu nešikovně, neohebně, jsou manipulovaní a manipulovatelní okolím. A někdy to přehánějí, například focení v nových šatech je příliš ilustrativní, úvod filmu až moc ostentativně nereklamní, amatérský.

Stali se pokusnými obchodníky, kteří pronikají do světa marketingu, reklamních manévrů a tajů. Vyvolávají určitou situaci a nabízejí divákům souvislosti. Snímek ale nemá žádného "architekta", který by jej předem načrtnul a naplánoval. Vzniká sám od sebe, postupně, tím že oba provokují a vyvolávají "reálné situace". Nebezpečí, že se film netočí, ale že žije, v průběhu snímku vzrůstá a udržuje diváka v napětí, třebaže některé situace jsou zdlouhavé a víme, a od prvních záběrů víme, jak to dopadne. Co je na konci nejsilnější, jsou reakce překvapených a přistižených lidí, obraz konzumní horečky, jakou dobře známe z všedního života.

Film může být pro někoho pouze zábavnou rekonstrukcí povedeného žertíku, ale o jeho etice mají někteří pochybnosti.

Jenže tyto okamžiky zachycené na plátně umožňují, abychom se na sebe podívali jinak. Ve filmu nejde jenom o zjištění, že babičky chodí rádi do hypermarketu, protože je to tam levné. Stejně tak autoři nemoralizují a nementorují, že nakupování je špatné a konzum nemravný.

Jsme jenom lidmi, žijeme s našimi slabostmi, touhami, v různých klinčích a povinnostech, a samozřejmě potřebou i touhou nakupovat..., a tak film mluví i o tom, do jakých rolí jsme ochotni a schopni se vehrát.

A také o tom, jaké role zaujímáme v systému, který se už řítí vpřed sám od sebe, a kde je hranice etiky reklamní profese, když se lidé podílejí na "kampaních", s nimiž morálně nesouhlasí a chlubí se, že "jsme schopni dělat reklamy na produkty, které jsou úplně na hovno nebo nejsou vůbec".

V okamžiku, kdy člověk odchází z kina, se sám sebe ptá, jakou roli v tom všem hraje on. Proto Český sen není bublinou, která splaskne. Jde o plnohodnotný a zatím nejlepší český film tohoto roku, u něhož slovo dokumentární je pouze přežitkem.

Český sen, ČR (2004)

Režie, scénář, kamera, hrají: Vít Klusák a Filip Remunda.

Výběr článků

Načítám