Hlavní obsah

Producent Ondřej Zima: Pandemie některé filmy nenávratně poškodila

Novinky, Lenka Hloušková

Je členem prezídia České filmové a televizní akademie a také jedním ze 190 akademiků, kteří již rozhodli, kdo si 6. března odnese z pražského Rudolfina prestižní křišťálové ocenění, Českého lva. Ondřej Zima (47) je ale také zároveň jedním z nejvýraznějších českých producentů, jehož živnost pandemie téměř zastavila.

Trailer k filmu ZprávaVideo: Falcon

Článek

Byl z vašeho pohledu, z pohledu akademika, výběr nejlepších filmů, herců... za rok 2020 složitější, nebo jednodušší?

Hlasování pro mě osobně nebylo odlišné od předešlých let... Ale rád bych zmínil ty zásadnější novinky Českých lvů. Máme od letoška dvě nové statutární ceny: nejlepší animovaný film a nejlepší krátký film. Za velice přínosné také považuji, že se nově mohou tvůrci a herci televizních (a online) děl ucházet i o oborové ocenění. Díky tomu například televizní minisérie Herec posbírala hned šest z celkových sedmi nominací.

Výsledky hlasování akademiků mi zatím říct nesmíte. Ale pustil byste si nějaký z nominovaných snímků znovu?

Já vám výsledky nejen nesmím říci, já je ani nevím. Před oficiálním předáním jsou známé opravdu jen minimálně nutnému počtu osob... Sám jsem velice zvědavý, jak to dopadne.

Foto: Petr Hloušek, Právo

V Rudolfinu se v sobotu 5. března 2016 rozdělovaly ceny České filmové a televizní akademie Český lev. Na snímku Jan Prušinovský (vlevo) a Ondřej Zima.

Dobře, tedy jinak. Kolik filmů vám jako producentovi takzvaně stojí?

V této chvíli máme hotové a na uvedení do kin čekající tři celovečerní filmy. Je to film Petra Bebjaka Zpráva, dále nový film Jana Prušinovského Chyby a filmový debut Jana Foukala Marťanské lodě. Jsme z toho velice smutní. Premiéry se posouvají, což je bohužel jistě negativně poznamená.

To nemluvím jen o finanční stránce, ale především o té lidské. Je velice frustrující, když na filmu pracujete mnoho let, a pak vám hotový leží, místo toho, aby byl v kinech. A čas neúprosně běží.

Dá se říci, že podobně premiéru odložily již desítky českých filmů. Lze vůbec z pozice producenta promyslet, kdy je po otevření kin nasadíte?

Ano, je tomu bohužel tak. A je potřeba si na rovinu říci, že filmy, které měly mít nebo i měly premiéru v období pandemie, jsou tímto bohužel nevratně postiženy. Film totiž nemá při uvedení do kin nějakou druhou šanci. Samozřejmě, všichni se snažíme tyhle škody minimalizovat, ale zahladit nejdou.

A co to vaše promýšlení, jak a kdy snímky po otevření do kin nasadit?

Já jsem nyní v té fázi, že po mnoha měsících vymýšlení plánů, jak co bude a kdy, už nic nevymýšlím. Rozhodl jsem se vyčkat, až bude situace alespoň trochu jasnější.

Našla jsem, že jste AMU končil prací Rozhodování producenta při nasazování filmu do kinodistribuce v ČR. V čem by ji přepsal covid-19?

To jste mě překvapila. Myslím, že bych ji tak úplně nepřepsal, ale přidal by kapitolu o tom, že rozhodovat se za stoprocentní nejistoty všeho nelze a že je důležité věřit především svému zdravému úsudku a rozhodně se nespoléhat tvrzení někoho shora.

Trailer k filmu Poslední aristokratka, jemuž byl Ondřej Zima také producentem.Video: Falcon

Rezignoval jste?

Neustálé předpovídání a přeplánovávání je hlavně strašně vyčerpávající, nikam nevede. Film může ležet v trezoru i desítky let, jak víme z naší nedaleké minulosti. Problém je, že se tak dostáváte zcela mimo kontext a dobu, kdy měl být do kin normálně uveden, a to mu škodí. Jak se říká, vše má svůj čas. U filmů to platí taktéž.

Předpokládáte, že mohou „filmaři“ - tím myslím napříč všemi profesemi – krachovat?

Přiznám se, že nevím, koho přesně zařazujete pod termín „filmaři“. Ale pokud to vztáhnu na celý audiovizuální sektor, tak postiženi jsou samozřejmě všichni. Pokud se chceme bavit o tom, kdo je na tom nejhůře, tak jsou to kina, která jsou zavřena bez možnosti jakýchkoliv normálních příjmů, což dále postihuje kinodistributory, následně producenty a tak dále.

Když tedy budete mluvit za producenty, jak tedy vaši situaci popíšete?

U producentů záleží míra postižení na typu projektů, kterými se zabývají a které měli rozdělané. Bohužel, jak jsem již uvedl, přes veškerou snahu nám pomoci ze strany Státního fondu kinematografie je celkově systém kompenzací ze strany vlády špatně nastaven. A tak se odér blížících se krachů v našem sektoru vznáší. Nechci ale rozhodně fňukat. Jsou určitě zasaženější obory pandemií, než je audiovize.

Jaké?

Celý kulturní sektor, hotely restaurace, další služby... Osobně za nejhorší považuji to, že děti nemůžou chodit do škol.

Teď troufalá otázka. Nepomůže to nakonec branži zkvalitnit?

Vaše troufalá otázka je velice blízká výroku našeho pana prezidenta, že pandemie čistí trh a krachují neschopní… Je mi stydno, když slyším takové výroky. Považuji je za zcela mylné a za výsměch lidem, které situace negativně zasáhla, a že je jich opravdu hodně. Takže si opravdu nemyslím, že by pandemie naši branži zkvalitnila.

Nicméně, já vám řeknu, že na některé české filmy se vážně ani koukat nedá.

To, že některé filmy považujete v kinech za nekoukatelné… to s vámi souhlasím. Pro mě jsou některé také nekoukatelné, ale pozor. Film je pouze a jedině věcí osobního vkusu, a to že se mně něco (ne)líbí, neznamená nic. Každý si přece může vybrat, na co půjde do kina! Samozřejmě, že by bylo ideální produkovat pouze zcela výjimečné super úspěšné filmy, které bude mít každý rád… To ale bohužel úplně nejde.

Už víte, co si vezmete do Rudolfina na vyhlášení Českých lvů 6. března na sebe?

Bude to nějaké pohodlné domácí oblečení. Předávání lvů totiž bude probíhat za přísných protiepidemických pravidel, jejichž součástí jsou kloktací PCR testy. Naší snahou je zcela minimalizovat počet účastníků pouze na nominované, předávající a štáb zajišťující přímý přenos. Vzhledem k tomu, že nejsem ani jedno, tak se půjdu podívat pouze na odpolední generálku. Večer si celý ceremoniál užiju z domova, na kanálu ČT1 od 20:10.

Výběr článků

Načítám