Článek
Výstava Dotek Prahy byla zahájena v pátek 10. října přímo v prostorách tamního olympijského stadiónu a potrvá do konce října. Pro naši veřejnost to bude znít překvapivě, ale zájem o českou kulturu je na korejském poloostrově větší než v mnoha členských zemí Evropské unie. Korejci jsou zamilovaní do Prahy, jak tomu nasvědčují rok co rok desetitisíce jejich přijíždějících turistů.
A tak nás může těšit, že Soulská designová olympiáda věnovala jednu část také průřezu práce našich designerů. Pro ně je to především zkouška, jestli jejich produkty mohou zaujmout designové fajnšmekry na Dálném východě.
Výstava Dotek Prahy byla zasazena do prostředí stadiónu korejského olympijského komplexu, který byl sám o sobě velmi alternativně designově nazdoben. Česká výstava už tak "alternativní" nebyla. Foto Michal Procházka.
Většinou známé věci
V jihokorejském hlavním městě mohou návštěvníci shlédnout většinou u nás dost známé a několika lety prověřené exponáty. Mezi ně lze počítat i „organickou“ překlápěcí sedačku Kotrmelec Jerryho Kozy, variabilní lampy Reného Šulce ze studia Lucis nebo elegantní soupravu sklenic Pan Vajíčko, oceněnou na Ambiente ve Frankfurtu, studia Olgoj Chorchoj. Tradiční porcelán zastupuje zase "český cibulák" Jiřího Pelcla umístěný na moderních tvarech kuchyňského nádobí.
Český organický design Jerryho Kozy v Soulu. Na snímku jsou vidět reproduktor Alfa a překlápěcí sedačka Kotrmelec. Foto: Michal Procházka.
„Snažili jsme se připomenout Prahu jako místo, které si lidé mohou spojovat s moderním průmyslovým designem i s našimi předními návrháři, byť ti mohou pocházet z různých koutů republiky,“ vysvětluje Jana Vinšová, projektová koordinátorka z občanského sdružení Czechdesign.cz, které výstavu připravilo za podpory Czechtourismu a ve spolupráci s Velvyslanectvím ČR v Korejské republice.
Naši tvůrci si drží tradiční řemesla
Mezi dvacítkou reprezentativních exponátů povlávají v chladném betonovém zákulisí stadiónu průhledné bílé závěsy s pražskými motivy, zajímavostí bylo, že návštěvnickou knihu tvoří celá bílá levá strana výstavy. Zatímco třeba pocta Hong Kongu se soustředila na postižení urbanistické krajiny a barev velkoměsta i skrze šoty promítané na plastových obrazovkách, česká klasičtější expozice ukazuje spíše výrobky domácí spotřeby. Mazi nimi našly své místo extravagantní talíře na polévku Daniela Piršče nebo pokovovaná souprava sklenic studia Mimolimit od Barbory Škorpilové. I to svědčí o tom, že přednostní našich tvůrci je hlavně kvalita tradičních řemesel než výstřelky hi-tech designu.
Během slavnostního Dne Prahy provedly návštěvníky výstavou i dvě koordinátorky z českého sdružení Czechdesign.cz, Veronika Loušová (vlevo) a Jana Vinšová (vpravo). Foto: Michal Procházka.
České organizátorky projektu měly možnost přednášet v Soulu o českém designu na Kookmin univerzitě a prestižním Samsung Art and Design Institute. Samy tak mohly posoudit, že přístup Korejců k designu je rozdílný. „Filozofie tvorby, ale i výuky designu je založena na vyspělých technologiích a masové produkci, což se od českého přístupu značně liší,“ uvádí Vinšová.
Místo i na hodinky a sedačku
Podle slov autorky výstavy a zároveň designérky Veroniky Loušové se ovšem český design v Soulu vůbec neztratil, ačkoliv se na výstavě nevyskytují jenom ta nejznámější designová jména: „Nesoustředili jsme se pouze na proslavené české sklo, byť se nedalo opomenout. Ale vystavili jsme také vybrané masově vyráběné produkty, které svým provedením mohou obstát v mezinárodní konkurenci,“ uvádí.
Český design se bez skla neobejde! V Soulu se tak představil svými vázami i český sklář Rony Plesl. V pozadí je vidět návštěvní kniha, umístěná přes celou stěnu. Foto: Michal Procházka.
Vedle produkce sklárny Moser návštěvníci uvidí i zcela prozaické předměty denní potřeby. Takovým je třeba nejbezpečnější dětská sedačka do auta Solution X od Jiřího Přibyla, vystaveny jsou ale i dalekohled Meostar B1 z Meopty či dokonce kolekce na pití vína z Tescomy. A to není zdaleka všechno.
„Ikona mladých designerů Maxim Velčovský je zastoupen známou mísou ve tvaru mapy naší republiky, od jednoho z nejvýznamnějších českých sklářů Ronyho Plesla jsou tu k vidění dvě emotivní vázy,“ uzavírá ještě výčet Vinšová, která nakonec upozorňuje z letošních novinek ještě na extravagantní šperky Zdeňka Vacka, inspirované přírodními motivy.