Článek
„Mně zavolali přímo z produkce Warner Bros., že shání sklo do jejich nového připravovaného filmu. Já jsem se hned pídil po tom, o jaký film se bude jednat, oni mi řekli, že Barbie. Tak mi bylo hned jasné, že se budeme koukat na to růžové, co v našem portfoliu máme,“ rozpovídal se zakladatel značky Klimchi Lukáš Klimčák.
Přímo konkrétní výrobky i barvu vybíral podnikatel s produkčním týmem. Společně vybrali džbány z kolekce Rosaline.
Dva džbány
„My jsme věděli, že nebudeme moci nic dělat na zakázku, protože mi hned v úvodním telefonátu řekli, že oni ty věci potřebují na natáčení příští týden,“ vysvětlil Klimčák.
Bohužel ale došlo ke komplikaci při cestě. Zásilka se zasekla na celnici a nestihla by na natáčení dorazit včas.
„Na poslední chvíli jsme ještě ve Velké Británii od našich tamních partnerů sháněli nějaké produkty, které by to nahradily. Původně nám mělo odjet šestnáct produktů, ale nakonec jsme tam dostali pouze dva,“ sdělil Novinkám podnikatel.
„My jsme z toho nadšeni. Upevňuje to pozici našeho produktu na trhu. Vidíme zvýšenou poptávku nejen po tomto produktu, ale i po ostatních,“ popsal podnikatel a doplnil, že během prvního týdne uvedení filmu se návštěvnost jejich webových stránek zvýšila o 70 procent.
České sklo dobývá Hollywood. Ikonické džbány miluje i Barbie
„Zrovna u tohoto produktu máme tu škálu barevnosti docela velkou, takže každý si může vybrat v podstatě jakoukoliv barvu a můžete mít doma i ten džbán, co měla Barbie,“ dodal.
Tvrdý sever, jemné výrobky
Podnikatel Lukáš Klimčák založil svou značku Klimchi v roce 2019 v Londýně. K umění měl vztah odmala. Byznys studoval ve Finsku a Rakousku, v Londýně poté světelný design. I přes to, že se narodil v Praze a žil právě v Británii, dnes bydlí na klidném Liberecku.
Právě tam prý našel klid ve svém rušném životě. „Manžel mojí mamky má v Kamenickém Šenově firmu na svítidla, která se vyrábí v rámci areálu sklárny Jílek, jež mu také patří. Takhle jsem se seznamoval se světelným designem a výrobou lustrů,“ vysvětlil.
Na exkurzi ve sklárně v Kunraticích u Cvikova: Jejich křišťálové plastiky zazářily v hollywoodském filmu
Nakonec ale mladého podnikatele očarovalo sklo samotné. Rozhodl se založit značku, která se soustředí pouze na stolní sklo a bude ho vyvážet i do zahraničí, třeba do Anglie, kde toto zboží chybí.
Dnes je pro firmu prioritním trhem také Evropská unie, ale i USA a Kanada. V roce 2021 se česká značka představila i na domácím trhu. Pod Klimchi vzniká zatím především stolní sklo, tedy džbánky, karafy, sklenky, misky či vázy.
Podnikatel nechce, aby jejich výrobky jen stály ve vitrínách, chce, aby jejich sklo bylo součástí rodinných příběhů a používalo se.
„Já jsem vlastenec, nebo skoro až patriot, takže jsem věděl, že budu chtít žít v České republice. Když jsem zakládal firmu, tak bylo zřejmé, že budu muset být blízko té výrobě, abych pochopil veškeré ty procesy do hloubky, abych na to dal pozor,“ doplnil dnes 29letý podnikatel.
„České sklo se opět dostává do módy“
„Začínal jsem s originálními tradičními designy, které byly pro tuto sklárnu typické. Poté jsem začal rozvíjet design dál a dál. Myslím, že české sklo se opět dostává do módy,“ vysvětlil.
„Já si myslím, že polovina úspěchu je mít dobrý produkt. Náš příběh a design mi vždy dodával sebevědomí v tom pracovním životě,“ doplnil.
Sklárna Jílek, kde většina výrobků Klimchi vzniká, byla založena v roce 1905 a je jednou z nejstarších takřka nepřetržitě fungujících skláren v České republice. Proslula svým barevným sklem zdobeným optickými a reliéfními dekory.
Prvenství si připisuje i v populárním dekoru hobnail neboli takzvaný ananas, který se zde historicky vyrábí už několik desetiletí.
Křišťálové údolí se představuje
Rozjezd podnikáni Klimčákovi zkomplikoval příchod covidu. Své podnikání tedy přesunul do on-line světa. „Hodně jsem investoval do reklamy a ta značka vyrostla hlavně na B2C (obchodní vztah realizovaný prostřednictvím internetu),“ vysvětlil podnikatel.
Sázka na design
Nabral první zaměstnance a posouval značku dál. Dnes firma Klimchi zaměstnává 11 lidí a také posílila tempo výroby ve sklárně Jílek. Na historii chtěl podnikatel také odkazovat ve svých kolekcí, ale s aktualizací do nové podoby. I proto našel chybějící dílek do své skládačky, designéra Františka Jungvirta.
„Já jsem si docela brzy uvědomil, že jak se ta značka rozrůstá, tak potřebuji vedle sebe mít člověka, který bude více rozumět té kreativě a bude tu značku vizuálně vytvářet. Tak jsem oslovil právě Františka, protože se mi jeho tvorba líbila,“ upřesnil Klimčák.
Pro sklárnu Jílek v Kamenickém Šenově jsou typické optické dekory a pro hutní barvy, které se ve výrobcích Klimchi propisují. Výroba jednoho kusu trvá přibližně dva týdny. Odpadovost jejich výrobků je kolem třiceti procent, ročně vyrobí desetitisíce kusů skla.
Dnes se zaměřují na kolekce, které jim vydrží v portfoliu delší dobu. Limitované kolekce zatím nevytváří, v budoucnu to ale prý mají v plánu.
Nedávno však začali spolupracovat se značkou Johann Malle. „V rámci kolaborací se vždy soustředíme na značky se stejnou filozofií a hodnotami. Máme tak za sebou úspěšné fotoprojekty a eventy s cukrářem Romanem Janečkem, floristickým studiem Provoní nebo například TONem. Cestu ke spolupráci s Johann Malle jsme si našli přes Designblok, kde jsem obdivoval novou postel Libru,“ vysvětlil František Jungvirt.
Barbie mánie: Zamilujte si módní kousky v odstínech růžové
Růžová horečka zaplavila i naše kina. Česká Barbie oněměla úžasem
Může se vám hodit na Firmy.cz: Sklárna Jílek, Kina, Letní kina