Článek
„Naším cílem je internacionalizovat český design. Existuje u nás silná designérská komunita, která se dokáže prosadit i v zahraničí. A my jí tím chceme pomoci,“ řekl na středeční tiskové konferenci Jan Press, ředitel Moravské galerie v Brně.
Výstava se jmenuje Made By Fire, čímž autoři odkazují na způsob, jakým vybraná díla většinou vznikala. Všechna totiž pocházejí z výhně českých pecí. „Rozhodli jsme se ukázat český design v čerstvém pohledu. Zároveň nezavíráme oči před současnými problémy, takže chceme celou expozici zasadit i do kritického kontextu. Krize ukazují nejen na to, jak jsme schopni na ně reagovat, ale i na to, jestli má v současné době smysl zachraňovat řemesla,“ představila základní koncepci kurátorka Eva Slunečková.
Špičkový tým kurátorů a tvůrců se sešel pod taktovkou Moravské galerie v Brně, pořadatelů pražského Designbloku i ministerstva kultury. Architektonické řešení měl na starosti Maxim Velčovský. A ten svým nápadem umístit některé exponáty na modré i červené barely jde rovnou k podstatě. „Ty barely slouží jako sokly pro vystavená díla a symbolizují vztah člověka, který navrhuje, a průmyslníka, který ty věci vyrábí z nějaké energie. Barel je symbol ropy, jejíž cena ovlivňuje cenu energie, za kterou my designéři vytváříme. Jak je drahá energie, tak je drahý i ten produkt. Po výstavě se barely vrátí na různá místa a budou fungovat dál,“ vysvětlil designér, který bude v Miláně vystavovat takzvanou sněhovou vázu a jako umělecký ředitel Lasvitu uvede obrovský skleněný mrak, z něhož potečou optická vlákna.
Kromě zavedených jmen, jako jsou Jiří Pelcl, Martin Janecký nebo Rony Plesl, představí svá porcelánová, keramická nebo skleněná díla Antonín Tomášek, Tereza Sluková, František Jungvirt nebo značky LLEV a Dechem. Studio Olgoj Chorchoj po šestnácti letech vzkřísí své majestátní lustry, které vznikly ve spolupráci s výtvarníkem Jiřím Černickým.
Tadeáš Podracký připravil unikátní objekt z kolekce Metamorphosis: „V tomhle díle řeším, co se děje se sklem, když skončí jeho životní cyklus. Zjistil jsem, že i rozbité sklo má svou vizuální hodnotu. Se střepy pracuju volně rukama, lepím je dohromady, nepotřebuju k tomu pece.“
Po skončení milánského týdne designu se výstava znovu otevře letos na podzim na Designbloku, konkrétně v Míčovně Pražského hradu, následně v prostorách Uměleckoprůmyslového muzea Moravské galerie v Brně.