Článek
Letos poprvé od zrušení věkového limitu byla Cena Jindřicha Chalupeckého udělena dvěma vizuálním umělkyním starším pětatřiceti let.
„Letošní složení laureátstva vybraného expertní mezinárodní porotou nasvědčuje, že nás čeká mimořádná výstavní a umělecká událost. Cenu Jindřicha Chalupeckého 2025 již jako ředitelka a kurátorka povede moje dlouholetá kolegyně Tereza Jindrová. Jsem jí vděčná za naši téměř desetiletou úzkou spolupráci a myslím, že Společnost Jindřicha Chalupeckého nemůže být v lepších rukou,“ uvedla při pátečním ceremoniálu ředitelka Karina Kottová, která ukončuje své druhé funkční období v čele organizace.
Upřesnila, že chystaná expozice nabídne nejen prezentaci uměleckých projektů všech tří oceněných, ale i doprovodný program, který reflektuje aktuální diskuze v oblasti současného vizuálního umění.
Cena Jindřicha Chalupeckého 2025
- Dominik Adamec (1995) vystudoval Akademii výtvarných umění v Praze v ateliéru Sochařství 2 pod vedením Tomáše Hlaviny a od loňského roku pokračuje ve studiích na Universität der Künste v Berlíně. Ve tvorbě se zaměřuje na evoluční filozofii a interakci člověka s přírodou, přičemž důležitou roli hraje keramický materiál. Středem jeho zájmu jsou taxonomie a jejich narušování, a to tvorbou vlastních biologických či urbánních hybridů, pro které je typická nejednoznačnost.
- Barbora Lungová (1977) vystudovala anglistiku a filmovou vědu na FF MU a malbu na Fakultě výtvarných umění v Brně, kde od roku 2007 vyučuje teorii umění a angličtinu. V současnosti pokračuje v postgraduálním studiu na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě. V umělecké praxi se věnuje malbě tematizující pod vlivem teoretického zázemí filmových studií především mocenské aspekty reprezentace – jde jí o kritické a ironické zobrazení patriarchátu a kánonů maskulinity z perspektivy feminismu, ale také o zkoumání pozitivních reprezentací queer identit a queer touhy. Její novější projekty se soustředí na environmentální témata a tzv. kritické zahradničení.
- Karolína Rossí (1983) absolvovala Akademii výtvarných umění v Praze, v ateliéru Vladimíra Kokolii. Strávila také semestr na École nationale supérieure des Beaux-Arts v Aix en Provence ve Francii. Pracuje především v médiu malby a akvarelové koláže, s přesahy do prostorových instalací. V tvorbě se dlouhodobě zaobírá principy a formami života, ale také tím, co je za nimi. Sleduje, jakým způsobem nás formuje okolní prostředí a jak na různé situace reagujeme. Její současná tvorba čerpá inspiraci z mystické formy učení Súfí. Zkoumá, jak naše myšlenky, pocity či touhy vytvářejí určitá energetická rezidua, mající své vlastní barvy, tvary a zvuky.
Laureáti získají vedle mediální, odborné podpory své tvorby také 60 tisíc na vznik nového díla či projektu, jak uvedli organizátoři ceny.
Svěrák i Pasta Oner. Desítky umělců ve veřejné výzvě žádají změny na AVU a v Národní galerii
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_QO_BJ/RWEe.jpeg?fl=cro,0,213,4096,2304%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
Ředitelka Společnosti Jindřicha Chalupeckého Karina Kottová: Rozhodující je stadium kariéry
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_QI_z/pp0Bb3/karina-kottova-cena-jindricha-chalupeckeho.jpeg?fl=cro,0,372,1667,937%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)