Článek
A to jak v doslovném, tak i symbolickém smyslu. Kromě moderního koncertního křídla byl po celou sobotu v Sukově síni totiž vystaven i originální Dvořákův klavír zapůjčený ze sbírky Národního muzea. Klavíristka Natalie Schwamová na něj v odpoledním bloku zahrála známou Humoresku č. 7 Ges dur.
Pro ty, kdo se rozhodli absolvovat všech pět koncertních bloků, byl klavírní maraton ojedinělou možností sledovat vývoj Dvořákovy klavírní tvorby od úplných začátků až na vrchol mistrovství. V prvním bloku představil Ivo Kahánek, který je i kurátorem kompletního provedení Dvořákovy tvorby pro sólový a čtyřruční klavír, nejprve Dvořákovy prvotiny a drobnosti z raného mládí. Byly to spíše hudební kuriozity, ale v Dumce op. 35 už posluchači poznali pravého Dvořáka. Kahánek si záměrně zvolil rané skladby, aby dal prostor mladým klavíristům předvést se v náročnějším repertoáru. I tak ale v závěrečné skladbě prvního bloku, Téma con variazioni op. 36, zazářil svým uměním. To ostatně předvedl již ve svém recitálu 6. září, kdy provedl Dvořákovy Poetické nálady, Silhouetty a Suitu A dur.
Kahánek nechal Dvořákův klavír vyprávět i zpívat
Zbytek dne patřil mladým klavíristům a byla radost sledovat, jakými talenty nastupující pianistická generace oplývá. Hned v následujícím bloku nazvaném Na cestě k proslulosti zaujal suverénním přednesem všech skladeb Matouš Zukal. Ať už to byly vstupní Furianty op. 42 D dur a F dur, anebo osm Valčíků op. 54, Zukal se představil jako interpret citlivý vůči náladám každé skladby, zahrané s precizní technikou i muzikalitou.
V bloku Na křídlech slávy hrál klavírista Marek Kozák, v jehož podání zněl Furiant op. 12/2 a především cyklus Klavírní skladby op. 52 s krásným úhozem, zvukem i propracovanou dynamikou. Vrcholem celodenního maratonu se stalo vystoupení mimořádně talentované Natalie Schwamové. Osm Humoresek op. 101 v jejím podání překvapilo nádherně propracovaným výrazem, spontánní muzikalitou, úhozovou razancí i ženskou něhou.
Hrůšovy sukovské orgie
Závěr maratonu patřil dvojici Pavel Zemen a Kristýna Znamenáčková, kteří se oddali úkolu seznámit publikum s méně uváděnými Dvořákovými cykly pro čtyři ruce. Známější Slovanské tance zazněly už 8. září v podání Igora Ardaševa a Renáty Lichnovské. Zemen se Znamenáčkovou si zaslouží obdiv za zvládnutí náročných desetidílných Legend i krásně výrazově odlišené skladby cyklu Ze Šumavy.
Celým sobotním maratonem provázel posluchače přitažlivým způsobem muzikolog David Beveridge, o Dvořákově klavírní tvorbě pohovořil Ivo Kahánek a za ocenění stojí i zajímavý text Ondřeje Šupky v programovém bulletinu.
Dvořákova Praha věnovala Beethovenovu mši Menzelovi
Naplánovat celodenní maraton s klavírním dílem Antonína Dvořáka byl od vedení festivalu tak trochu risk, ale ani jeden z pěti bloků neměl o posluchače nouzi, dokonce se musely odpoledne přidávat do sálu židle. A výsledkem byl opravdu mimořádný zážitek.
Může se vám hodit na Zboží.cz: