Hlavní obsah

Celodenní maraton s klavírem Antonína Dvořáka

Právo, Radmila Hrdinová
Praha

Jedním ze stěžejních cílů letošního ročníku festivalu Dvořákova Praha bylo představit posluchačům v rámci řady Dvořák Collection Mistrovo kompletní dílo pro sólový a čtyřruční klavír. Stěžejní akcí tohoto záměru se stal v sobotu 19. září takzvaný klavírní maraton, který nabídl v Sukově síni pražského Rudolfina Dvořákův klavír od dopoledne až do večera.

Foto: Emil Bratršovský

Ivo Kahánek si s Dvořákem rozumí.

Článek

A to jak v doslovném, tak i symbolickém smyslu. Kromě moderního koncertního křídla byl po celou sobotu v Sukově síni totiž vystaven i originální Dvořákův klavír zapůjčený ze sbírky Národního muzea. Klavíristka Natalie Schwamová na něj v odpoledním bloku zahrála známou Humoresku č. 7 Ges dur.

Pro ty, kdo se rozhodli absolvovat všech pět koncertních bloků, byl klavírní maraton ojedinělou možností sledovat vývoj Dvořákovy klavírní tvorby od úplných začátků až na vrchol mistrovství. V prvním bloku představil Ivo Kahánek, který je i kurátorem kompletního provedení Dvořákovy tvorby pro sólový a čtyřruční klavír, nejprve Dvořákovy prvotiny a drobnosti z raného mládí. Byly to spíše hudební kuriozity, ale v Dumce op. 35 už posluchači poznali pravého Dvořáka. Kahánek si záměrně zvolil rané skladby, aby dal prostor mladým klavíristům předvést se v náročnějším repertoáru. I tak ale v závěrečné skladbě prvního bloku, Téma con variazioni op. 36, zazářil svým uměním. To ostatně předvedl již ve svém recitálu 6. září, kdy provedl Dvořákovy Poetické nálady, Silhouetty a Suitu A dur.

Kahánek nechal Dvořákův klavír vyprávět i zpívat

Kultura

Zbytek dne patřil mladým klavíristům a byla radost sledovat, jakými talenty nastupující pianistická generace oplývá. Hned v následujícím bloku nazvaném Na cestě k proslulosti zaujal suverénním přednesem všech skladeb Matouš Zukal. Ať už to byly vstupní Furianty op. 42 D dur a F dur, anebo osm Valčíků op. 54, Zukal se představil jako interpret citlivý vůči náladám každé skladby, zahrané s precizní technikou i muzikalitou.

V bloku Na křídlech slávy hrál klavírista Marek Kozák, v jehož podání zněl Furiant op. 12/2 a především cyklus Klavírní skladby op. 52 s krásným úhozem, zvukem i propracovanou dynamikou. Vrcholem celodenního maratonu se stalo vystoupení mimořádně talentované Natalie Schwamové. Osm Humoresek op. 101 v jejím podání překvapilo nádherně propracovaným výrazem, spontánní muzikalitou, úhozovou razancí i ženskou něhou.

Hrůšovy sukovské orgie

Kultura

Závěr maratonu patřil dvojici Pavel Zemen a Kristýna Znamenáčková, kteří se oddali úkolu seznámit publikum s méně uváděnými Dvořákovými cykly pro čtyři ruce. Známější Slovanské tance zazněly už 8. září v podání Igora Ardaševa a Renáty Lichnovské. Zemen se Znamenáčkovou si zaslouží obdiv za zvládnutí náročných desetidílných Legend i krásně výrazově odlišené skladby cyklu Ze Šumavy.

Celým sobotním maratonem provázel posluchače přitažlivým způsobem muzikolog David Beveridge, o Dvořákově klavírní tvorbě pohovořil Ivo Kahánek a za ocenění stojí i zajímavý text Ondřeje Šupky v programovém bulletinu.

Dvořákova Praha věnovala Beethovenovu mši Menzelovi

Kultura

Naplánovat celodenní maraton s klavírním dílem Antonína Dvořáka byl od vedení festivalu tak trochu risk, ale ani jeden z pěti bloků neměl o posluchače nouzi, dokonce se musely odpoledne přidávat do sálu židle. A výsledkem byl opravdu mimořádný zážitek.

Může se vám hodit na Zboží.cz:

Související témata:

Výběr článků

Načítám