Článek
Ideou ročníku je téma budoucnosti. Mezi jednotlivými exponáty 348 tvůrců či značek si totiž mnohý návštěvník musí položit otázku, jestli design může zlepšit život člověka na zemi a předat poselství budoucím generacím.
To, co může přehlídka nabídnout následujícím pokolením, je především kvalita. Ta je u všech vystavených věcí samozřejmostí. Řemeslnému zpracování pomáhá posun v technologiích, hlavně v oblasti počítačů. Dalším důležitým faktorem je velké spektrum nápadů. Design se dnes nevyhne opravdu žádné věci běžné denní potřeby.
Festival prezentuje jak drobnou šperkařskou práci (Eliška Lhotská Jewellery), zajímavý přístup k vizualitě brýlí studia Optiqa (i s využitím tváře bývalé televizní hlasatelky Saskie Burešové) či elegantní vizáž sportovního vozu Renault, připomínající tvarem a šedostříbrnou barvou dravého žraloka.
Extravagance je trend
Výtvarníci se zaměřují i na módu a drobné doplňky. Veronika Watzková vyrábí závěsné šperky a brože. Některé jsou masivní, vytvořené z třešňového dřeva a stříbra, třeba ve tvaru lidské lebky, květů či zvířat. Určitá extravagance je dnes trend.
To je patrné i z nejrozšířenějšího designového artiklu, skla a porcelánu. Tuzemská tradice se v něm kříží s orientálními vlivy, doplňuje ji postmoderní vizualita (Anna Jožová, Roman Šedina), pracuje i s recyklovatelným materiálem. Studio Srna například vytváří vázy, skleničky nebo mísy ze skla pivních lahví.
Originální zpracování vizuality věcí najdeme všude. U kancelářského stolu, jehož výška se dá pomocí mobilu redukovat (studio Modesk), stejně jako u dětské knížky ABCZ aneb H jako Havel Denisy Šedivé, která na kontrastu černých písmen a čar na bílém papíře přibližuje hravou formou nejmenším čtenářům naši národní identitu.
Handicapem všech krásných a kvalitních věcí je často vysoká pořizovací cena. Určitou úroveň i originální nápad je ovšem vždy třeba zaplatit.