Hlavní obsah

Budoucnost je teď, říkával vizionář Joe Colombo

Právo, Kateřina Farná

Jeden z nejvýznamnějších italských designérů minulého století Cesare Colombo (1930 až 1971), jemuž se neřeklo jinak než Joe, přinesl do světa užitého umění a průmyslového designu odvážný futuristický přístup. Jeho ikonické kousky se mimo jiné stanou srdcem vznikajícího bruselského Plasticaria, muzea designu a umění z plastu. Ve čtvrtek by milánský rodák oslavil 85. narozeniny.

Foto: B-Line

Joe Colombo miloval oblé tvary i dobrý tabák.

Článek

Jeho relativně krátká, ale brilantní kariéra byla mimořádně plodná a ovlivnila celou generaci mladých návrhářů. V průběhu 60. let realizovaly jeho revoluční myšlenky a koncepty světoznámé firmy jako Kartell, Zanotta či Olucenebo Alessi.

„Budeme to muset udělat lépe,“ žádal často výrobce. Jakmile ten neprojevil dostatečné zapálení, neztrácel designér čas debatami, ukončil spolupráci a šel vyhledat jinou společnost.

Joe Colombo byl posedlý novými technologiemi a představou židle z jednoho kusu materiálu, již by bylo možné sériově vyrábět. To se odvážnému inovátorovi nakonec i podařilo. Jako první udělal židli (Universale, 1965) z jednoho kusu lisovaného plastu. Ostatně umělá hmota doprovázela celou jeho tvůrčí cestu. Poddajnou a z našeho pohledu ordinérní hmotu dokázal povýšit na úroveň těch ušlechtilých.

Foto: B-Line

Ve své době převratný úložný kontejner Boby (pro B-Line, 1970).

Vesmírné lodě, jazz a lyžování

Na střední škole studoval malbu a sochařství. K designu se dostal tím, že vytvořil strop pro milánský jazzový klub (1953) a v následujícím roce pro milánské trienále venkovní odpočívadla představující „televizní svatyně“. Nejraději navrhoval interiéry pro lyžařské chaty a horské hotely, protože spolu s jazzem a automobily bylo lyžování další jeho vášní.

Foto: www.kartellshop.cz/

Plastová židle pro Kartell se vyrábí dodnes. Oblíbené jsou černá a bílá barva.

Po smrti otce v roce 1958 převzal s bratrem Giannim chod rodinné průmyslové firmy. Začal experimentovat s novými výrobními procesy a zejména plasty. Byl prototypem designéra nové doby, jenž dokáže úzce spolupracovat s vývojáři a technology. Miloval oblé, ladné tvary a hltal sci-fi filmy ze šedesátých let, zejména pak Kubrickovu 2001: Vesmírnou odyseu. Ne náhodou řada jeho návrhů vypadá jako vystřižená z vesmírného korábu.

Svou prací chtěl lidem maximálně usnadnit život. Vymyslel nadčasově jednoduché a funkční all-in-one modulární systémy, v nichž dbal na sebemenší detail včetně třeba výsuvných popelníků. Později si získal věhlas dalším výjimečným nápadem, když pospojoval různě široké válce. Vzniklo tak slavné křeslo Tube (1969–70).

Foto: Archív B-Line

Multifunkční křeslo ze dvou samostatných elementů navrhl Joe Colombo pro italskou firmu B-Line. Ve sbírkách ho má mj. newyorské Muzeum moderního umění.

Mnohé z Colombových návrhů předběhly svou dobu a byly následovníky mnohokrát parafrázovány. On sám vyhlašoval, že budoucnost je teď. Zemřel mladý na selhání srdce. Přesně 41 roků ode dne, kdy se narodil.

Související témata:

Výběr článků

Načítám