Článek
Mezinárodní bienále grafického designu bylo v Brně založeno roku 1963 a je nejstarší přehlídkou tohoto druhu na světě.
Hlavní výstavní akcí je soutěžní expozice, do které se letos přihlásilo téměř 400 grafiků s více než 1600 exponáty. Porota z nich vybrala více než 600 děl od 162 autorů z 27 zemí světa. Největší zájem o soutěžní přehlídku měli již tradičně umělci z České republiky, Japonska a Německa.
Velkou cenu 23. ročníku Mezinárodního bienále grafického designu Brno získala za soubor publikací výtvarnice Kasia Korczaková z Nizozemska. Další ceny putují do Velké Británie, Mexika a Rakouska. Cenu za tvorbu písma získal Čech Tomáš Brousil.
Od Adolfa Loose k dnešku
Druhou hlavní akcí je výstava Brno Echo: Ornament a zločin od Adolfa Loose k dnešku, kterou připravil Američan Abbott Miller, grafický designér a teoretik, partner newyorského designérského studia Pentagram a editor časopisu 2wice. Podle autora výstava zkoumá specifický typ ornamentu – soustředné linie, které tvoří formu výtvarného vyjádření spojující grafiku slavných uměleckých dílen Wiener Werkstätte s pop-artem či současným retro-futurismem, evokujícím 60. a 70. léta 20. století.
Vše pak doplňuje sedm dalších výstav, které mimo jiné nabízejí profil tvorby Fumia Tachibany, předního japonského designéra a držitele Velké ceny Bienále Brno 2004. O vizuální styl letošního brněnského bienále se letos postaral Petr Štěpán ze Studia Najbrt.
Akce je podpořena organizací Icograda (International Council of Graphic Design Associations) a Ministerstvem kultury ČR. Vystavené práce ze soutěžní přehlídky se natrvalo stanou součástí sbírky grafického designu Moravské galerie v Brně.