Hlavní obsah

Britský průkopník moderního designu v Umprum

Právo, Peter Kováč

Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze představuje výběr z mnohostranné tvorby skotského rodáka Christophera Dressera (1834–1904), který v 19. století patřil ve Velké Británii mezi významné průkopníky moderního designu. Dresser se zabýval návrhy pro průmyslovou výrobu, přednášel dějiny umění na South Kensington School of Art a psal obsáhlé teoretické práce o výtvarné tvorbě, zejména o principech designu a o soudobém ornamentu.

Foto: Foto Uměleckoprůmyslové muzeum, Právo

Souprava na piknik, 1887–1888, výroba John Heath & John Middleton, Londýn. Stříbro, etue potažená kůží.

Článek

„Jednoduchost i smělost Dresserových nápadů je až udivující,“ napsal v roce 1943 anglický historik umění Nikolaus Pevsner ve své proslulé knize Pionýři moderního designu. Patřil mezi výtvarníky, kteří si kladli za cíl zušlechtit běžný život, obklopit člověka předměty vysoké užitné i umělecké hodnoty a dát průmyslové výrobě nové estetické kvality.

Zatímco jeho vrstevník William Morris (1834–1896) spatřoval tvůrčí obrození v rukodělných výrobcích, Dresser svoje projekty zásadně realizoval v továrnách a plným zapojením strojové výroby do procesu vzniku esteticky kvalitních předmětů o mnoho let předběhl svoji dobu.

Miloval botaniku a Japonsko pro ornamenty a ušlechtilou linii

Rodák z Glasgowa měl dvě velké lásky, botaniku a Japonsko. V přírodě hledal motivy pro ornamenty i pro ušlechtilou krásu linií. Japonsko si přímo zamiloval, napsal fundovanou knihu o jeho kultuře a umění (vyšla v roce 1882) a pochopil tam smysl pro dekorativní předměty, čerpal odtud cit pro funkčnost i originální estetiku. Sám byl velkým znalcem a sběratelem japonského umění.

Pražská výstava nabízí profil Dressera jako projektanta designu. V jeho předmětech denní potřeby se odrážejí nejrůznější podněty, od anglické neogotiky až po secesi, od japonského umění až po zájem o orientální a předkolumbovské kultury. Z materiálů ho zajímaly nejvíce kov a sklo.

Některé jeho myšlenky jsou dodnes podnětné a on sám svým smyslem pro masové průmyslové využití výtvarných objevů inspiroval dávno po své smrti i umělce na slavném německém Bauhausu.

Pražské Uměleckoprůmyslové muzeum nenabízí nějakou pom -pézní expozici, instalace v něčem působí až „minimalisticky“, nicméně dobře odhaluje principy Dresserovy tvorby.

Expozice je zapůjčená od Muzea designu v Gentu

Expozici k nám zapůjčilo Muzeum designu v Gentu, což je nová moderní instituce, která při návštěvě Belgie rozhodně stojí za důkladnou prohlídku. Základem sbírky se stala bývalá kolekce Muzea dekorativních umění, které tu bylo založeno už v roce 1903.

Díky tomu je celý obrovský dům v centru Gentu naplněn cennými díly z doby historismu, secese a art deca, včetně některých kompletně vybavených interiérů. 

Na své si tu přijdou zejména obdivovatelé umělců, jako byli Henry van de Velde a Victor Horta nebo právě Christopher Dresser, kteří výrazně vstoupili do dějin moderního umění.

Z Čechů Muzeum designu v Gentu představuje Bořka Šípka a Františka Víznera, produkci šumavské sklárny Lötz, práce moravského rodáka Josefa Hoffmanna a keramiku firmy Haas–Čížek.

Christopher Dresser – Pionýr moderního designu

Uměleckoprůmyslové muzeum Praha, do 8. 6., st až ne 10–18 hodin, út 10–19 hodin, v po zavřeno. Vstupné 80 Kč (snížené 40 Kč), každé úterý od 17 do 19 h vstup zdarma.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám