Článek
Jak jste se dostal ke spolupráci se Slzou?
Poprvé jsem o ní slyšel poté, co její kytarista Lukáš Bundil napsal e-mail mému manažerovi. Ptal se, zda bychom si mohli poslechnout demonahrávky několika jejich písní a zda bychom měli zájem je produkovat.
Mezi těmi původními demo nahrávkami byly skladby 4 ráno a Paravany. Ty a několik dalších jsme nakonec, když Lukáš se zpěvákem Petrem Lexou přijeli do Anglie, koprodukovali s mým dlouholetým spolupracovníkem Nickem Atkinsonem.
V České republice je Slza velice úspěšná kapela zejména u velmi mladých lidí. Jak na její písně nahlížíte vy jako Angličan?
Petr a Lukáš mají úžasný talent na psaní melodií. I když nerozumím jejich textům a ne vždy vím, o čem zpívají, vždycky se přistihnu, že si s nimi ty melodie zpívám. Byl jsem nadšený, že se nebáli mě nechat trochu zatlačit, co se produkce týká, aby byl zvuk ostrý a měl v sobě hodně energie. Například produkce písně 4 ráno má jasný názor, což miluji.
Je Slza originální?
Rozhodně originální je. Petr má velmi osobitý hlas, hned ho rozpoznáte. Lukáš je úžasný kytarista, jejich zvuku to dodává šmrnc. Dnes není na trhu moc kapel, které pracují ve dvojici. Ale protože se jejich členové vzájemně tlačí k tomu, aby byli lepší a lepší, jsou tyto dvojice spolu rozhodně silnější.
Jak jste k nahrávání nových písní Slzy přistupovali?
Zatím jsem pro Slzu produkoval sedm písní, dvě z nich spolu s Nickem Atkinsonem. Skladby 4 ráno a Paravany už vyšly, ale brzo toho bude venku víc. Lukáš s Petrem přišli s demonahrávkou ke každé z těch písní. V některých už bylo naznačeno, jakým směrem by se měla ubírat produkce, jiné byly zatím jen jednoduché nápady.
Pokaždé jsme ovšem začali stejně. Jednoduše jsme od nahrání kytary, piana či synťáků začali skladbu stavět od začátku. Postupně jsme přidali bicí, baskytaru a nakonec nahrávali vokály.
Podílel jste se i na skládání písní?
Zatím jsem pouze produkoval i mixoval, ale v budoucnu spolu možná i něco napíšeme.
Usilujete i o to, aby byla tvorba Slzy konkurenceschopná v evropském kontextu?
Měl bych velkou radost, kdyby kluci uspěli i v zahraničí. Když jsme byli ve studiu, opravdu jsme tvrdě dřeli na tom, abychom vytvořili hudbu, kterou sami milujeme, jež jde na hranu, zní moderně a mezinárodně. Slza bojuje s jazykovou bariérou, ale melodie jsou silné a chytlavé a jsou produkované tak, aby skupina měla šanci i v zahraničí.
Jako producent a spoluautor písní jste se podílel na novém albu Divinely Uninspired To a Hellish Extent skotského zpěváka Lewise Capaldiho. V čem je podle vás jeho největší síla? Lewis je neuvěřitelně talentovaný. Umí napsat fantastické písničky a má výjimečný hlas. Navíc je to velmi skromný a štědrý člověk. Myslím, že jeho úspěch je kombinací talentu a dobromyslnosti. Album jsme nahrávali na přelomu let 2018 a 2019. Lewis už předtím skládal dva roky a měl mnoho písní, spolu jsme v té době pracovali asi na sedmi.
Lewis má na produkci sluch a vždy byl v procesu výrazně zapojen. Je to opravdu vtipný člověk, takže ve studiu byla vždycky legrace. Letos plánujeme začít psát písně na jeho druhé album. Nemůžu se dočkat, až spolu zase budeme pracovat.
Pracoval jste podobně i s britskou zpěvačkou Gabrielle Aplinovou?
Pracuje se s ní úplně snadno, baví mě, že ráda experimentuje se zajímavými zvuky. I ona je úžasná umělkyně. Dělal jsem na jejím druhém a třetím albu. Nick Atkinson s ní pracoval už na tom prvním. Je velmi odhodlaná a pracovitá. Navíc píše neuvěřitelné písně.
Kdo je podle vás momentálně na světové hudební scéně zajímavý?
V poslední době mě velmi oslovili Lauv, Nick Wilsoa, JP Saxe, Wrabel, Rhodes a Jack Curley. Moc rád je poslouchám.
Byl jste už v České republice?
Zatím ne, ale Petr s Lukášem byli tak milí, že mě pozvali, abych někdy přijel na návštěvu do Prahy. Moc rád bych to přijal, protože jsem o tom městě slyšel samé krásné věci. Moc rád bych se projel lodí po Vltavě, je nádherná.
Může se vám hodit na Zboží.cz: