Hlavní obsah

Braxton je velikán, říká před uvedením jeho nové opery Trillium X dirigent

Aktualizováno

Světovou premiéru bude mít v Praze 1. srpna v Doxu opera Trillium X amerického skladatele, z improvizovaného jazzu vzešlého Anthonyho Braxtona., ve které se snaží reflektovat dnešní svět. PMP Orchestra, který nastuduje operu o čtyřech dějstvích, jež je součástí většího cyklu, bude dirigovat Roland Dahinden, který s Braxtonem spolupracuje dlouho a Novinkám poskytl rozhovor.

Dirigent Roland DahindenVideo: Novinky

Článek

Jak složité je nastudovat tuto operu?

Je to mimořádně komplikované. Účastní se toho mnoho muzikantů a zpěváků, improvizátorů i interpretů. Navíc opera trvá asi čtyři a půl hodiny. Je to opravdu komplexní projekt a velmi se na něj těším.

Jak jej ztěžuje to, že Braxton nepoužívá jen klasické notace, ale i grafické partitury? Jak dokážete udržet dílo pohromadě?

Za prvé to vychází z volby muzikantů, kteří jsou schopni přesně interpretovat tradiční notový zápis, což zčásti dílo je, ale rozumí i specifickým součástem notového zápisu Anthonyho Braxtona, který používá i grafické prvky. Hudebníci z orchestru PMP ho dobře znají, protože jsme v minulosti dělali jiný projekt s Anthonym Braxtonem. Nicméně máme pro operu i nové členy, většinou na smyčce. Těm vše potřebuji vysvětlit a společně to s nimi rozvinout, aby se cítili komfortně při interpretaci grafické notace. To vyžaduje nějaký čas. Na to máme zkoušky.

Pamatuju si jeho starší skladby, které byly hodně spojené s tím, že interpreti jen nestáli a při hře měnili místo prostoru. Objevuje se tento prvek i v Trilliu?

V této opeře moc ne, ale jsou tu nějaké pohyby sólistů. V opeře je něco pevného, nebo co považujeme za pevné jako hvězda, což je orchestr, který nemění místo, a pak tu máme sólisty, planety, které se pohybují kolem. V mezihrách mezi jednotlivými jednáními, někdy i v nich, jsou pasáže, kde je jen piano, na které hraje moje žena Hildegard Kleeb. Někdy jdou hudebníci z orchestru ke klavíru a pohybují se kolem něj. Někdy přitom hraje i orchestr nebo jeho část. Máme tedy pevné části a pohybující se.

Co znamená Braxtonova hudba pro vás?

Anthony neuvěřitelně jasně září na obloze, je jedním z velikánů této doby a vizionářství v jeho hudbě sahá daleko. Tím daleko myslím to, jak jedná s muzikanty, jak chápe filozofii, lidstvo a planety, jak jednotlivec jedná a reaguje ve společnosti.

Znám to z velmi osobní zkušenosti. Když jsem byl mladý a chtěl jsem studovat Anthonyho hudbu, řekl jsem si, že ji nechci studovat na vysoké škole nebo na univerzitě, kde někdo o tom bude mluvit. Chtěl jsem jít přímo za Braxtonem. Měl jsem to štěstí, že jsem byl na Fulbrightovo stipendium přijat na univerzitě Wesley jako jeho asistent a student.

Hodně jsem se naučil z jeho hudby a s tím se prohlubovaly mé hudební schopnosti i naše přátelství. Od té doby jsme v mnoha případech spolupracovali, teď i na největším projektu, na opeře.

Když interpretujete hudbu, kde je i prostor pro improvizaci, kde je rozdíl mezi tím, být jen hráčem, a být taky svým způsobem spoluskladatelem?

Na to se neodpovídá snadno. Pokud hraju zcela free improvizaci na trombon, jsem autorem, ale když hraju kus od Anthonyho Braxtona, který je částečně zapsán v grafické notaci, a je v něm požadavek i na improvizaci, pak improvizuju v duchu nápadu a ve zvukovém světě a struktuře kompozice. Snažím se svými schopnostmi improvizace zapadnout do kusu. Improvizuji tedy odlišně, než když improvizuji zcela volně.

Nahrajete Trillium X?

Nechceme nevyužít příležitosti nahrát je, protože si myslím, že to bude milník. Nahrajeme jej jak v Praze, tak v Darmstadtu, kam všichni společně pojedeme na festival po pražském vystoupení. Tam nahrajeme Trillium ve studiu, pak bude následovat Braxtonův koncert, kde ale nezazní opera. Po natočení Anthony pojede s nahrávkami domů, možná něco dodáme. Pak Trillium X vyjde. Další projekt s Anthonym je plánován na rok 2025, kdy mu bude 80. Míníme uvést v Praze další Anthonyho operu Trillium L.

Může se vám hodit na Firmy.cz: DOX

Související témata:

Výběr článků

Načítám