Článek
V tomto postupu byla podle něj “kapka megalománie, ale i troška stědrosti“. Jednomu uživateli na Facebooku, který se rozčiloval, že mu písničky vnutili na jeho přístroj, odpověděl: „Oops, je mi to líto.“
„Trochu jsme se nechali unést. Umělci k tomu mají sklony. Kapka megalománie, trochu štědrosti, maličko sebepropagace a hluboké obavy, že ty písně, do kterých jsme nalili náš život, možná nebudou poslouchány,“ vysvětlil Bono.
Album se objevilo na přístrojích asi 500 miliónů lidí. Údajně si ho pak v digitální formě koupilo 5 procent z nich. Fyzicky vyšlo na CD teprve tento týden, takže údaje o prodejích nejsou k dispozici.
Předešlé album No Line on the Horizon vyšlo před pěti lety a mělo velký komerční úspěch. Celkově se prodalo asi 5 miliónů kopií, což je na dnešní dobu téměř zázrak.
Hudba zdarma je dvousečná zbraň
Nezvyklý krok U2 kritizovala řada lidí včetně Iggyho Popa nebo asociace prodejců hudby. Vývoj v minulých letech ukázal, že dávání hudby na internet hodně pomáhá mladým začínajícím kapelám, skutečně díky tomu prodají více desek a lístků na koncerty. U známějších skupin se ale neprokázalo ani výrazné zvýšení prodeje fyzických CD, ani snížení. Na prodejích se podílí příliš mnoho různých faktorů a před U2 také nikdo nezkusil tak drzé vnucování desky všem.
Prodejci hudby se každopádně zlobili a tvrdili, že starší alba U2 si nyní skoro nikdo nekupuje. Předseda jejich asociace Paul Quirk řekl: „Tohle prokazuje správnost našeho názoru, že rozdávání stovek miliónů alb prostě devalvuje hudbu, a tím riskujeme, že ztratíme přízeň 60 % populace, která není zákazníky iTunes. Jestli má být jedním z argumentů tohoto kousku zvednutí prodeje starších desek U2, tak zatím se to jeví jako katastrofální chyba.”
Quirk dodal, že je to od U2 v jistém smyslu sobecké chování. Když největší komerční popové hvězdy dají své album zdarma, málokdo bude mít chuť koupit si za dvě nebo tři stovky album nové skupiny.