Článek
„Pratchett ve svých knihách často originálně přetváří a paroduje i klasická díla,“ uvedla dramaturgyně Klára Špičková. „V případě Maškarády si dost neuctivě utahuje z legendárního příběhu Fantoma Opery. A přitom mu v takřka detektivní zápletce vzdává hold,“ konstatovala Špičková. Šéfka plzeňské činohry Apolena Veldová představení s nadsázkou charakterizovala jako chaos. „Tak trochu divadlo na divadle,“ dodala.
Mezi fanoušky Pratchettových příběhů patří i sám režisér Adam Doležal. „Zeměplocha je svět promyšlený, bohatý, zábavný a hravý. Ale tak obsáhlý, že ho v plné šíři nedokáže pojmout žádné jeviště. Ovšem zrovna Maškaráda se na jednom takovém jevišti odehrává. Zasazení příběhu do nám blízkého divadelního prostředí otevírá zase jiné možnosti, jak Pratchettův svět rozehrát,“ podotkl režisér.
Dva pohledy
Inscenace musela vyvážit dva úhly pohledu na svět - diváků, kteří Pratchetta milují, a těch, kteří o něm jaktěživ neslyšeli.
„Adam Doležal přečetl úplně všechno, všech jednačtyřicet knih Zeměplochy. Což rozhodně není můj případ,“ poznamenala Špičková. „Nastal tak tvůrčím způsobem velmi zajímavý spor ohledně mého nepietního přístupu k případným škrtům. Ale režisér, který je Pratchettovec a ví, proč určité pasáže zachovat, našel klíč, jak postupovat, jak fantazijní světy převést na jeviště,“ vysvětlila dramaturgyně.
Podrobnosti přidala herečka Kamila Šmejkalová, představitelka Stařenky Oggové, tedy jedné z hlavních postav: „Pan režisér si střežil vizuální stránku, abychom skutečně vypadali věrně jako v předloze. A naše dramaturgyně zase hlídala, abychom šli po příběhu, abychom dokázali vyprávět o tom světě i lidem, kteří se s Pratchettem ještě nesetkali.“
Výsledkem má být podle Špičkové rodinné představení. „Strašidelná pohádka. Trochu evokuje klasické filmové parodie, jako je Tajemství hradu v Karpatech nebo Adéla ještě nevečeřela.“
V inscenaci se kromě Kateřiny Šmejkalové představí skoro celý plzeňský činoherní soubor, třeba Jana Kubátová, Eliška Vocelová, Matyáš Greif, Nicole Tisotová, Josef Nechutný nebo Jan Maléř. Scénu navrhl Michal Syrový, kostýmy Agnieszka Pátá Oldakm, hudbu zkomponoval Petr Zeman.
„Součástí představení jsou i animace, kresby, dotáčky,“ upřesnila Veldová.
Držet linii
Terry Pratchett má na svém kontě více než sto milionů prodaných knih, jimž vévodí série Úžasná Zeměplocha. Maškarádu adaptoval pro divadlo Stephen Briggs, hra měla světovou premiéru v devadesátých letech. „Musíme se držet jeho linie a nikam se od ní výrazně neodchylovat,“ upozornila Špičková.
V Česku uvedlo Maškarádu jako první v roce 2006 pražské Divadlo v Dlouhé, od té doby se hrálo na několika dalších scénách. „Není to úplně běžný titul, potřebuje odpovídající technické i herecké zázemí,“ uzavřela Apolena Veldová.