Hlavní obsah

B´net Marrakesh zahajují cyklus koncertů Respect plus

PRAHA

Vystoupení souboru B´net Marrakech zahájí v úterý cyklus koncertů etnické hudby Respect plus, který navazuje na tradiční Respect festival, jenž se letos uskuteční o druhém červnovém víkendu. Čistě ženský soubor harje tiůpskou hudbu z podhůří atlasu postavenou na výrazném strhujícím rytmu perkusí , doplněném především výkřiky protagonistek.

Foto: Stanislava Dvořáková

Poutavou ukázkou výstavy je zlatá pohřební maska Tutanchamona, krále 18.dynastie (asi 1347-1339 před n.l.).

Článek

Mezinárodně se soubor prosadil v roce 1998, kdy po půl roku vystupoval na festivalech world music WOMAD. Skupina však existuje mnohem déle. Zpočátku vystupovala na místních slavnostech a rituálech pod názvem B'net Houariyat (Dcery kraje Huara) Když před sedmi lety rozšířila svůj čistě berberský repertoár o další marocké styly, změnila jméno na B'net Marrakech. V této podobě se představila v Praze v letech 1998 a 2000.

Tvorbu souboru dobře přibližuje aktuální album Chamá´a. Skladby jsou postaveny na pro oblast typickém strhujícím repetitivním rytmu, který graduje a přivádí posluchače do transu. Exaltovanost zdůrazňují i vokály protagonistek, postavené na formě zvolání a odpovědi, které ze zpěvu přecházejí do výkřiků. 

B´net Marrakech se však nedrží jen tradic lidové hudby, inspirují se i moderními styly rai a chaabi, kde opatrně obohacují zvuk o melodické nástroje, jako je arabská loutna oud nebo housle kemenche. V textech protestují pro domluveným sňatkům starých mužů s mladými ženami.

B´net Marrakech kráčí v linii marockých muzikantů z podhůří Atlasu, kteří už dříve strhli Rolling Stones - (jejich kytarista Brian Jones odjel do Marakéše natáčet), Led Zeppelin, spisovatele Williama Burroughse a ještě před nimi Bélu Bartóka.

Související témata:

Výběr článků

Načítám