Článek
Je to působivě natočený psychologický thriller, v němž DiCaprio vystupuje jako detektiv, jenž přijel se svým kolegou na ostrov pátrat po vražedkyni, která zmizela ze zdejší vězeňské léčebny pro duševně choré.
Postupně se však ukazuje, že všechno je jinak. Píše se totiž rok 1954 a hrdina filmu je sám pod vlivem těžkých traumat, která prožil jako voják-osvoboditel koncentračního tábora v Dachau. Navíc tato traumata byla jen začátkem dalších hrůz.
„To, co hrdina filmu prožil, by nechtěl zažít nikdo a vše, co potom následuje, má svou logiku,“ řekl Scorsese. Film působí, jako by se v padesátých letech nejen odehrával, ale byl tehdy i natočený. „Pro mě jsou 50. léta nesmírně atraktivní a psychologický thriller se do této doby velmi dobře hodí,“ dodal režisér.
Leonardo DiCaprio, který má německé (a italské) kořeny, uvedl před deseti lety už jako velká hvězda na Berlinale Pláž a v roce 2003 se Scorsesem Gangy v New Yorku. Na otázku, co je podstatou jejich dlouholeté spolupráce odpověděl: „Každý herec je rád, když může pracovat s Martym. My spolu točíme filmy už deset let a každá ta zkušenost je jiná. Byl bych zkrátka blázen, kdybych nevyužil možnost pracovat s nejlepším režisérem této doby,“ složil poklonu režisérovi, s nímž natočil také Letce a čtyřoscarovou Skrytou indentitu.
Oba hlavní tvůrce doprovodili do Berlína i další herci z filmu – Sir Ben Kingsley, Mark Ruffalo a Michelle Williamsová.
Hřebejkův úspěch
Hlavní soutěž zatím probíhá bez velkých zážitků přesto, že se v ní představili velmi renomovaní filmaři jako dánský režisér Thomas Vinterberg. Ten přivezl Film Submarino, velmi temný příběh dvou bratrů, jejichž život s drogami a násilím předurčilo kruté dětství s matkou-alkoholičkou. Přední čínský režisér Zhang Yimou, laureát Zlatého medvěda z roku 1987 za Rudé pole, přivezl film Žena, zbraň a obchod s nudlemi, který je remakem snímku bratrů Coenových Zbytečná krutost z roku 1984. Je docela zábavný, přesto vyvolává otázku, proč nepůvodní snímek přijala výběrové komise do festivalové soutěže.
Ostatně otázku k letošnímu výběru položil i kritik časopisu Variety na závěr své mimořádně kladné recenze českého filmu Kawasakiho růže, uvedeného v nesoutěžní Panoramě. Film měl i u publika výtečný ohlas a dlouhý potlesk už při svém prvním z celkem šesti festivalových projekcí.
Ostatně otázku k letošnímu výběru položil i kritik časopisu Variety na závěr své mimořádně kladné recenze českého filmu Kawasakiho růže, uvedeného v nesoutěžní Panoramě. Film měl i u publika výtečný ohlas a dlouhý potlesk už při svém prvním z celkem šesti festivalových projekcí.