Článek
Roman Polanski nemohl pro premiéru své novinky Žaluji najít lepší místo. Ačkoliv se zařazení jeho filmu do soutěže kriticky probíralo na úvodní tiskové konferenci, jeho uvedení protesty neprovázely.
Procedurální drama sledující, jak francouzský důstojník Picquart odkrývá nevinu Alfreda Dreyfuse obviněného kvůli své židovské víře ze špionáže, a poté bojuje za jeho propuštění, publikum ocenilo za pečlivost a herecký výkon Jeana Dujardina.
O kontroverzních paralelách mezi osudem nevinného Dreyfuse a několikanásobného emigranta Polanského, v USA odsouzeného za znásilnění, se zatím víc píše než diskutuje. Když režisérova manželka Emmanuelle Seignerová před novináři prohlásila, že „pocit pronásledování je pro Romana lehké pochopit“, zazněl potlesk.
Sám Polanski na festival nepřijel a na tiskové konferenci o něm padala především slova chvály. „Je to náročný režisér, ale nejde mu jen o hezké obrázky. Vždy se chce soustředit na pravdu,” řekl oscarový herec Jean Dujardin.
Herci se shodli, že ačkoliv Dreyfusova aféra patří k nechvalně proslulým kauzám francouzské historie, osoba Georgese Picquarta známá není. „Film je dobrý způsob, jak překonávat nevědomost,“ uvedl producent Alain Goldman a představitel Dreyfuse Louis Garrel ho doplnil: „Tolstoj napsal jednu esej, v níž uvedl, že umění znamená vyvolat v člověku touhu jednat dobře.”
Ve stejný den jako Žaluji měl na Lidu premiéru další film, jenž sleduje reálný boj jedince s amorální státní institucí. Novinka Seberg odkrývá málo známé události ze života Jean Sebergové, americké herečky proslavené rolí v ikonickém snímku francouzské nové vlny U konce s dechem. Tu v šedesátých a sedmdesátých letech začalo kvůli její podpoře Černých panterů pronásledovat FBI.
„Jean věřila v ideály, byla ochotná se obětovat pro ostatní. Neměli bychom ji znát jen jako herečku s módním krátkým účesem,” uvedla na tiskové konferenci její představitelka Kristen Stewartová.
Film, uváděný v Benátkách mimo soutěž, vznikal patnáct let. Jeho premiéra nakonec připadla na čtyřicáté výročí smrti Sebergové. Podle režiséra Benedicta Andrewse by její osud vystačil na seriál. „My se soustředili na to, co se stane, když je člověk vystaven tlaku FBI,“ řekl.